Vitamín D

Další názvy: ergokalciferol, cholekalciferol

V textu najdete: Popis doplňku, Účinky doplňku, Dávkování doplňku, Nedostatek doplňku, Předávkování doplňkem

Popis vitamínu D

Hurá na sluníčko

Vitamínem D se pojmenovává skupina několika vzájemně příbuzných látek, mezi něž patří zejména vitamín D2 a vitamín D3. Vitamín D2 – známý též jako ergokalciferol, vzniká z rostlinného ergosterolu. Oproti němu je pro náš organismus důležitější vitamín D3, známý též jako cholekalciferol, který vzniká přímo v pokožce působením slunečního záření, kde se tvoří fotolýzou 7-dehydro-cholesterolu účinkem UV záření. Aktivní se vitamín D stává až v okamžiku, kdy je transportován do jater a následně přeměněn v ledvinách na aktivní formu.

Účinky vitamínu D

Vitamín D je potřebný zejména při tvorbě a mineralizaci kostí a zubů, při růstu, fyzickém zatížení kostí a při hojení zlomenin. Vitamín D se rovněž používá jako prevence a zmírnění průběhu osteoporózy, ovlivňuje metabolismus vápníku, ledvin, jater a střev. Vitamín D všeobecně tlumí množení buněk, ale podporuje jejich zrání.

Vitamín D si organismus dovede sám vytvořit a to zejména v letních měsících, nebo na jaře.

Čím světlejší má člověk plet, tím více vitamínu D dokáže kůže vyprodukovat. Pro srovnání - Lidé se světlou pletí absorbují 52 - 73 % slunečního světla, lidé s tmavou pletí 3 - 36 %, z toho se následně odvíjí produkované množství vitamínu D.

Jakmile začne chladnější klimatické období a lidé se začnou halit pod vrstvy oblečení, je nutné vitamín D doplňovat do organismu i potravou. Je prokázáno, že právě během zimy lidský organismus čerpá nahromaděné zásoby vitamínu D a na jaře jsou naše kosti obecně náchylnější ke zlomeninám.

Vitamín D dodaný do organismu potravou se vstřebává spolu s tuky z trávicího traktu stěnou střevní. Po vstřebání je skladován v játrech, tuku, v menším množství v kůži, mozku, kostech. Zpětně se vylučuje játry a žlučí.

Dávkování vitamínu D

Opalování je bezva

Vitamín D je nesmírně důležitý v těhotenství, kdy se vyvíjí plod a organismus matky je sám o sobě vyčerpán. Dále se doporučuje udržovat správný přísun vitamínu D v období dospívání dětí a u starších lidí, kteří jsou ohroženi osteoporózou.

Mezi nejkvalitnější zdroje vitamínu D patří sluneční záření. Lidský organismus dokáže ze slunečního záření získat fotolýzou až 80 % denní potřeby vitamínu D. v zimních měsících je vhodné doplňovat stravu o játra, vejce,** mléko** a mléčné výrobky a rybí tuk. Pokud máte rádi ryby, doporučuje se konzumovat třeba sardinky, sledě, lososa nebo tuňáka. Vitamín D, jako jeden z mála vitamínů, není obsažen v listové zelenině a v rostlinách obecně.

Doporučená denní dávka je 5 µg denně, těhotné a kojící ženy mohou užívat až 7 µg denně. Při kojení a období těhotenství by si však matky měly dát pozor na předávkování, které může způsobit měknutí kostí a měknutí pánve. Zejména měknutí pánve dělá poté potíže při porodu.

Nedostatek vitamínu D

Nedostatek vitamínu D se projevuje hlavně u osob vyhýbajících se slunci (např. dlouhodobě nemocní upoutaní na lůžko, staří lidé s poruchami pohybového ústrojí) a současně konzumujících potravu chudou na vitamín D, u žen v menopauze a lidí trpících ledvinovým selháním.

Nejkritičtější je nedostatek vitamínu D v dětství, kdy může docházet k poruše růstu chrupavek, kostí a zubů. Kosti jsou v důsledku avitaminozy měkké, lámavé a často se nenapravitelně deformují vlastní váhou těla. Toto onemocnění je známé jako křivice nebo rachitis. Proto jako prevenci proti křivici často naši předci užívali známý rybí tuk na lžičce.

U dospělých se poté projevuje nedostatek vitamínu D poruchou ukládání vápníků do kostí, čímž jsou kosti demineralizované, řídnou a stávají se křehčí a náchylnější ke zlomeninám. Toto onemocnění je známé jako osteomalacie.

Předávkování vitamínem D

Na rozdíl od vitamínů B-komplexu (vitamíny B1, B2, B4 atd.) není vitamín D rozpustný ve vodě, ale je rozpustný v tucích. Neodchází tedy z našeho těla močí, ale v těle se soustavně hromadí a tvoří se ho zásoba, kterou organismus při zvýšené spotřebě využívá. Pokud však budeme vitamín D užívat v nepřiměřených množstvích, hrozí nám toxické předávkování. Toxicitu vitamínu D snižuje vitamín A.

Dávky odpovídající cca 5-ti až 6-ti násobku doporučené denní dávky (25 µg) mohou vyvolat** průjmy, pocit na zvracení, časté močení – s tím spojenou žízeň a psychickou podrážděnost. Citliví jedinci mohou reagovat na vysokou dávku vitamínu D vyrážkou, kruhy pod očima nebo svěděním kůže. Dále dochází ke **kalcifikaci (převápnění) některých orgánů, jejíž výsledkem můžou být třeba ledvinové kameny.

Předávkování dávkami nad 400 mikrogramů/ml v séru způsobí zvracení, nechutenství a vysoký krevní tlak. Při opalování předávkování vitamínem D nehrozí, protože čím déle jsme vystaveni slunečnímu záření, tím více tvoří naše pokožka pigmentu (hnědne) a tím méně UV záření pronikne do spodních vrstev kůže – čímž dochází k omezení fotolýzy a tvorby vitamínu D.

Rada na závěr

Pozor! Pokud jste striktní vegetariáni, kteří nepijí ani mléko, měli byste být na pozoru. Vaše postoje k potravnímu řetězci jsou zajisté chvályhodné, ale Vaše tělo je stavěno jako „všežravé“ a jako takovému mu chybí vitamín D obsažený v mase. Jelikož se vitamín D v zelenině vyskytuje vzácně, měli byste preventivně užívat synteticky vyráběné vitamíny D4, D5 a D6 obsažené v potravinových doplňcích.



Zkušenosti uživatelů s Vitamín D

Přidejte zkušenost s doplňkem Vitamín D?

Sluníčku jsem se vždycky víceméně vyhýbala - Alička23 (21.05.19)

Užívám vitamín D3 Extra přibližně rok od doby, co mi byla zjištěna počínající osteoporóza. Sluníčku jsem se vždycky víceméně vyhýbala, navíc upřímně, kolik času bychom na něm museli strávit, abychom do sebe dostali dostatečné množství. A ryby nejím, ty mi nechutnají, takže jedinou volbou pro mě byl potravinový doplněk. U tohoto mi vyhovuje, že se bere pouze 1 tableta za týden. Zhruba po roce tak mohu zhodnotit účinky - osteoporóza se nehorší, naopak mi byl při kontrole zaznamenán nárůst kostní hmoty; nepopsatelná únava, kterou jsem trpěla, je prakticky pryč; chválí mě i zubař. Takže co víc si přát?

Jsem rybář a opaluji se s vitamínem D - Rybníček (20.05.13)

Jakožto Rybář mám rád opalování v holinkách a moc rád se opaluji hlavně na mé plastové loďce z bakolytu. A taky rád jezdím s rybkami na dovolenou, kde je hodně sluníčka. Děkuji vitamínu D za jeho blahodárné účinky, ted stříkám o sto šest.
Diskuze o potravních doplňcích