Vitamín C

Další názvy: kyselina askorbová

V textu najdete: Popis doplňku, Účinky doplňku, Dávkování doplňku, Nedostatek doplňku, Předávkování doplňkem

Popis vitamínu C

Nejznámější vitamín

Vitamín C patří mezi nejznámější, nejoblíbenější a terapeuticky nejužívanější vitamín. Jedná se o ve vodě rozpustný antioxidant, tedy látku, která chrání naše tělo před nebezpečnými volnými radikály. V lidském těle je vitamín C, nebo chcete-li chemicky kyselina L-askorbová, velice aktivní a nalezneme ho ve všech tělesních tkáních.

Vitamín C pomáhá posilovat vlásečnice a buněčné stěny, pomáhá zmírnit projevy nachlazení a celkově snižuje dobu, kdy pociťujeme projevy nachlazení. Dále je důležitým faktorem při tvorbě bílkoviny kolagenu, čímž napomáhá tvorbě pojivových tkáních. Je to látka zabraňující kurdějím, posilující tkáňové dýchání a stimulující tvorbu bílých krvinek.

Účinky vitamínu C

Díky svým vlastnostem chrání vitamín C náš organismus před různými pohmožděninami, modřinami a krevními výrony. Napomáhá hojení vzniklých poškození a udržuje kvalitní stav vaziva. Nesmíme opomenout fakt, že napomáhá vstřebávat železo z potravy, což je velice důležité při ztrátách krve při menstruaci nebo po operacích, kde se doporučuje užívat vitamín C spolu v kombinaci s dalšími vitamíny.

Pokud ovšem trpíte nemocí nazývanou hemochromatoza, která způsobuje geneticky vyšší sklon k ukládání železa, měli by jste se o užívání vitamínu C poradit se svým lékařem.

Mezi další pozitiva, které se připisují vitamínu C, řadíme jeho kladný vliv, který se projevuje při dlouhodobém užívání na některé vážné srdeční choroby (je účinný v prevenci restenozy), rakovinu, diabetes, astma a šedému zákalu.

Některé studie uvádějí, že jedinci, kteří dlouhodobě užívají vitamín C v horním limitu dávkování mají vyšší pravděpodobnost, že se dožijí vyššího věku a nižší pravděpodobnost onemocnění šedým zákalem, než jedinci užívající vitamín C v nižších dávkách.

Dávkování vitamínu C

Všichni si dáme céčko

Lidský organismus má v případě vitamínu C jednu nevýhodu na rozdíl od ostatních savců a tu, že si ho nedokáže vyrobit sám. Pokud jste nachlazení, pociťujete vyšší stresovou zátěž nebo fyzickou námahu, doporučuje se užívat krátkodobě i 500 mg vitamínu C (625% DDD).

Jelikož si tělo samo žádnou vyšší zásobu vitamínu C neudržuje, je potřebné vitamín C dodávat v dostatečném množství v potravě nebo potravinových doplňcích.

Vitamín C se ve velké míře nachází především v ovoci – citrusové plody jako citrony, limety, grapefruity a pomeranče jsou asi nejdostupnější a nejpohodlnější zásobárnou „céčka“. Dále se nachází v jahodách, brusinkách, kiwi a listové zelenině. Nezanedbatelné množství je i v bramborách, rajčatech, květáku, špenátu a brokolici.

Doporučení denní dávka vitamínu C je 80 mg na den. Jako fyziologicky optimální dávka se uvádí 200 mg/den. Při krátkodobém užívání při specifických nemocech se ordinuje i dávka 500 až 1000 mg/den. Vyšší spotřebu vitamínu C mají kuřáci, a to až o 100%. Dále by si na dávkování vitamínu C měli dát pozor nastávající maminky a ženy užívající hormonální antikoncepci. I ty se řadí do skupiny osob se zvýšenou potřebou vitamínu C.

Nedostatek vitamínu C

Nedostatek vitamínu C pocítili již dávno staří mořeplavci, kteří díky jednotvárné chudé stravě trpěli onemocněním zvamým kurděje. Tato zákeřná choroba projevující se zpočátku jako slabost a únava, eskalovala přes žaludeční problémy, krvácivost z dásní, ztrátu zubů, krvácením a deformací kloubů a náchylností k dalším onemocněním, do svého konečného stádia, kterým byla pro zdecimované námořníky často smrt.

Od roku 1742 sebou bohatší námořníci vždy vozili citrónovou šťávu, která díky svému obsahu vitamínu C zmírňovala příznaky kurdějí.

V našich zeměpisných šířkách je takovýto nedostatek poměrně vzácný, spíše se můžeme setkat se zvýšenou spotřebou a tím spojeným nedostatkem, který se může projevit únavou, podrážděností a sklonem organismu k infekcím a žaludečním problémům. Při vyšším nedostatku může nastat krvácení z dásní, objevují se krevní výrony a chudokrevnost. Takovýto nedostatek je již alarmující a je třeba kontaktovat lékaře.

Pokud budete užívat DDD 80 mg denně, nehrozí Vám žádné vyšší riziko. Při dlouhodobých dávkách pod 50 mg nastává vyšší riziko srdečního onemocnění a při pokud bude Váš organismus dlouhodobě vstřebávat méně než 10 mg vitamínu C projeví se u Vás výše zmíněné kurděje.

Předávkování vitamínem C

Vitamín C je vitamín rozpustný ve vodě a jako takový není pro tělo toxický. Jeho vyšší dávky se rozpustí v moči a odejdou z organismu vylučovacími cestami ven, aniž by výrazně poškodili samotný organismu. Akutní toxicita vitamínu C je tedy malá. Citliví jedinci však mohou reagovat na dlouhodobě podávané dávky vitamínu C průjmem, nebo na jednorázovou vysokou dávku alergickou kožní reakcí, tzv. kopřivkou. Při dávkách nad 4 g denně (50000 % DDD) dochází k tvorbě ledvinových kamenů a velkému zatížení jater.

Samotný vitamín C nejeví akutní toxicitu, ale v kombinaci s některými farmaky může ve vysokých dávkách poškozovat organismus zprostředkovaně. Dále můžou vysoké dávky vitamínu C reagovat s léčivy podávanými při běžných biochemických vyšetřeních – pokud máte v dohledné době nějaké takové vyšetření absolvovat a užíváte ve vyšší míře potravinové doplňky obsahující vitamín C, bylo by vhodné o této skutečnosti ošetřujícího lékaře informovat.

Rada na závěr

Vitamín C je tepelně labilní a podléhá oxidaci. Pouhým vařením nebo smažením na otevřené pánvi potraviny ztrácejí až 60 % vitamínu. Pokud budete potraviny upravovat v „papiňáku“ nebo čistě v páře, vaše strava bude mnohem zdravější a chutnější.

Nejšetrnější k vitamínu C je mražení.



Zkušenosti uživatelů s Vitamín C

Přidejte zkušenost s doplňkem Vitamín C?

antibakteriální - lenoxxy (11.02.15)

Mohu podotknout, že podívám-li se na složení téměř kdejaké člověkem upravovaného pokrmu či nápoje, ať jsou to polotovary, konzervy, kompoty, salámy, sušenky, bombony, atd...všude se nachází kyselina citronová. Můj dojem je tedy ten, že nepomáhá jen našemu vnitřnímu organismu, ale i celkové potravě proti její samotné skáze. Nebýt kys. citronové, zřejmě by spousta výrobků nebyla ani tak dlouho skladovatelná či poživatelná. Vzpomeňme si na obyčejný citronový jar, stačí kapka a mastnota je pryč, ano je i výborným prostředkem co se hubnutí týče, prádlo vybělí ba i zuby a v létě perfektně osvěží. Kyselina citronová působí nejen uvnitř těla antibakteriálně, ale i na povrchu. Jakýkoliv škrábanec či poranění a vyzkoušejte kapku šťávy z citronu, tak kdejaké chemikálie a dezinfekce mohou jít do věčných lovišť neboť kdo dřív pochopí zázraky MATKY PŘÍRODY, které znaly naše prababičky "kořenářky" pomocí bylin jako normální věc, dnes bohužel v uspěchané době si člověk nenajde čas na přečtení krátkého textu složení pokrmu, který následně i pak nahází do sebe, aby posléze mohl vyhledat nějakou tu pilulku, která by ho zbavila trápení, které vesměs dostáváme do těla stravou a různými doplňky zakládající se na nevědomosti, byznysu a hlavně pohodlnosti člověka. Vždyť stačí tak málo a to je, vrátit se ke kořenům matky přírody a nevymýšlet jak ji trumfnout náhražkami neboť nakonec to bývá přesně obráceně. PS: A NETVAŘTE SE KYSELE... :-)
Diskuze o potravních doplňcích

Babské rady k bylině