L-arginin

Další názvy: arginin

V textu najdete: Popis doplňku, Účinky doplňku, Dávkování doplňku, Nedostatek doplňku, Předávkování doplňkem

Popis L-argininu

Abychom byli správně prokrveni

L-arginin je jedna z kódovaných esenciáních aminokyselin, přesněji semi-esenciálních, vyskytujících se v lidském organismu. Stejně jako ostatní aminokyseliny se vyskytuje ve své pravotočivé a levotočivé formě. L-arginin je pro náš organismus důležitý z mnoha hledisek.

Asi největší přínos poskytuje svalům a celé energetické soustavě těla, neboť je základním a nezbytným prvkem pro syntézu kreatinfofátu, látky potřebné pro tvorbu energie. Jako samotná aminokyselina dále zajišťuje prokrvení periferních částí organismu a také pozitivně působí na imunitní systém. Chrání brzlík před rychlým stárnutím a stimuluje aktivitu bílých krvinek

Účinky L-argininu

Výzkumy prokázaly, že se kladně podílí rovněž na mužské plodnosti – arginin zvyšuje počet a pohyblivost spermií, čímž je dělá více „rozmnoženíschopné“. Krom spermií má vliv i na samotný penis, kde podporuje erekci. Své uplatnění nachází rovněž při růstu svalů a jejich regeneraci.

Nejčastěji se proto používá k léčbě mužské neplodnosti, léčbě vážných zranění, popálenin a k pooperační péči. Díky zvýšené syntéze kolagenu se pomocí něj urychluje i hojení větších ran.

Dávkování L-argininu

Podporuje plodnost!

L-arginin se nejčastěji vyskytuje v přirozené stravě v kuřecím a krůtím masu a také v klasické pochoutce bohatých – v kaviáru. Dále se nachází v hrášku, čokoládě, obilovinách a také v burských oříšcích a vaječném bílku. Vzhledem k vlastnostem L-argininu je vhodné zpracovávat i vývar z upravovaného masa a hrášku, protože i tento vývar obsahuje rozpuštěný L-arginin.

Doporučené denní dávkování není přesně definováno. Nejvhodnější je však užívat bezpečnou dávku 1,5 až 2,0 gramů L-argininu denně.

Krátkodobě lze terapeuticky užívat i vyšší dávky kolem 15 až 30 g. Pouze ale odůvodněně a pod dohledem lékaře.

Pokud patříte mezi osoby konzumující pravidelně pestrou a vyváženou stravu, nemusíte mít o zásobení svého těla touto aminokyselinou žádné obavy.

I přes fakt, že se nežádoucí účinky vyskytují velmi zřídka, neměly by arginin užívat děti, těhotné ženy a osoby trpící na opary.

Naopak často tuto látku využívají profesionální sportovci, zejména v oblasti kulturistiky (pro stavbu svalové hmoty).

Nedostatek L-argininu

Nedostatek argininu se může projevit úbytkem svalové hmoty a celkovým ochabnutím svalstva. Jeho absence může mít za následek špatně se hojící rány a pokles mužské plodnosti, sexuální výkonnosti a s tím spojený pokles chuti milovat se.

Jelikož má arginin pozitivní vliv na cholesterol a redukuje nadváhu u diabetiků (napomáhá spalování podkožního tuku), má jeho nedostatek za následek zhoršení těchto stavů.

Předávkování L-argininem

Předávkování může nastat při dlouhodobém užívání nadměrných dávek argininu a překročení tzv. bezpečné dávky, která je do 2,0 g. Předávkování se může projevit nevolností přecházející do zvracení, případně průjmem. Dále může dojít k poškození metabolismu a k poškození nervového systému.

Rada na závěr

Arginin si tělo dokáže samo vyrobit. Nejčastěji k syntéze dochází v tkáních ledvin, jater a mozku, kde poté působí a snižuje riziko aterosklerózy, reguluje krevní tlak a obnovuje pružnost cév. Množství vyrobené aminokyseliny však mnohdy nestačí a proto je nutné ji vhodně a v dostatečné míře doplňovat potravou.



Zkušenosti uživatelů s L-arginin

Přidejte zkušenost s doplňkem L-arginin?

Positive - AdamAdamec (12.11.15)

Ano, aminokyselina, která opravdu funguje!!! Dodrží, li se zásada dávkování a nutričně je toto potřeba k doplnění, není na škodu užívat pro odbourání tuku (tzv.spalovač). Není to ale zdarma. Bez pohybu, zdravé stravy a hlavně denní odpovědnosti k pravidelnosti se nic nestane!!! Mnoho zdaru, všem co mají pevnou vůli. Za rok jsem přišel o 10kg tuku a nabral 6kg svalů při cvičební dávce fitness 3x týdne 90 minut pod dohledem instruktorů a nutričního poradce. L-Arginin byl jedním z mnoha doplňků stravy co mi pomohl dosáhnout svého.
Diskuze o potravních doplňcích