Zinek

Další názvy: Zn (zincum)

V textu najdete: Popis doplňku, Účinky doplňku, Dávkování doplňku, Nedostatek doplňku, Předávkování doplňkem

Popis zinku

Další minerál pro naši krásu

Po chemické stránce se jedná o měkký, lehce tavitelný kov, který všichni velmi dobře známe. Zinek se nejčastěji používal do starších typů baterií, do některých kovových slitin a také k pasivačním účelům v galvanizačním průmyslu.

Zinek, stejně jako třeba křemík, má vliv na naši krásu. Díky němu máme čistou zdravou pleť. Krom toho se podílí i na obraně organismu proti infekcím, je důležitý pro rozmnožování a růst buněk a syntézu bílkovin. Zinek je nezbytný pro správnou činnost několika desítek enzymů. Zajišťuje také dostatečnou koncentraci vitamínu A v krvi a podporuje dobrou funkci očí.

Jeho kladný vliv se projevuje i v metabolismu cukrů, tuků a bílkovin. Nejdůležitější je zinek pro inzulínový enzymatický systém. Udržuje také nízkou hladinu cholesterolu v krvi, čímž napomáhá prevenci kardiovaskulárních obtíží. Mezi jeho další preventivní působení patří i eliminace nebezpečných volných radikálů – jedná se totiž o významný antioxidant.

Velkým přínosem zinku je i jeho podpora hojení ran, aftů, akné, popálenin a ekzémů. Dále napomáhá chránit organismus před nachlazením, chřipkou, zánětem spojivek a dokonce i před chronickým únavovým syndromem.

Plodnost – další oddíl, kde je zinek velmi prospěšný. Zinek je ve značném množství přítomen ve spermatu, používá se zde při léčbě ženské i mužské neplodnosti a je důležitý pro udržování dobrého stavu prostaty.

Pokud je lidský organismus dobře zásoben, je tím zajištěn správný pohlavní vývoj a dobrá funkce pohlavních orgánů.

Dávkování zinku

Spotřeba zinku roste u těhotných a kojících žen, u dospívajících a obecně je vyšší u mužů než u žen. Zinek je soustředěn především ve svalech, kostech, kůži, ledvinách, slinivce, očích a jak již bylo uvedeno, u můžu ve varlatech. Běžná denní spotřeba činí cca 15-20 mg zinku denně.

Doporučené denní dávkování je 15 mg zinku denně. Při dlouhodobě užívaných vyšších dávkách může dojít k ovlivnění vstřebávání mědi a dalších stopových prvků, proto je nejvhodnější užívat zinek jako součást pestré stravy a nikoli jen jako potravinový doplněk.

Zdroje zinku

Mezi potraviny bohaté na zinek řadíme dýňová jádra a játra, ořechy, veškerou zelenou listovou zeleninu, jitrocel, slunečnicová semínka, obilné klíčky,** cibuli, droždí, meruňky a houby. Hojně je zinek zastoupen i v **mase (drůbeží, hovězí i vepřové).

Věděli jste, že největší zásobárna vápníku, tedy mléko, významně ztěžuje vstřebávání zinku organismem?

Je na místě upozornit vegetariány a osoby vyhýbající se masu, že obsah zinku v rostlinných potravinách je značně nižší, než obsah zinku v živočišných potravinách. Proto je nesmírně důležité, aby tito lidé měli dostatečný přísun rostlinné výživy, nebo potřebné množství stopového prvku dodávali svému organismu i prostřednictvím potravinových doplňků.

Nedostatek zinku

Nedostatek zinku se projevuje nejčastěji právě u vegetariánů a osob odmítajících živočišné potraviny, dále u těhotných a kojících žen a u osob s poruchou vstřebávání.

Nedostatek zinku se může projevit pomalým hojením ran, očními chorobami, ztrátou nebo oslabením sluchu, zraku (spatné vidění za šera) a také zhoršením paměti a nechtěným úbytkem na váze. Závažný nedostatek způsobuje zpomalení a poruchy buněčného dělení a celkově buněčného růstu. To vše bývá často doprovázeno poruchami psychiky a nápadnými vyrážkami.

Protože je zinek důležitý pro náš reprodukční systém, jeho nedostatek má za následek neplodnost, poškození spermií a poruchy funkce varlat.

Předávkování zinkem

Předávkování zinkem je poměrně vzácné, projeví se především pokud nedodržíme stanovené denní dávkování a budeme užívat značně vyšší dávky, než je doporučeno.
Pokud dlouhodobě užíváte dávky vyšší jak 100 mg (666 % DDD), můžete pociťovat závratě, nevolnost přecházející do zvracení a průjem.

Nadbytek zinku se také projeví poruchami imunity a snížením hladiny prospěšného cholesterolu na úkor hladiny cholesterolu škodlivého.

Největším nebezpečím souvisejícím s dlouhodobými vysokými dávkami zinku je vznikající chudokrevnost, která vzniká v důsledku snížení vstřebávání ostatních důležitých stopových minerálů. Dále pak poruchy trávení a vážné poruchy metabolismu cukrů.

Zajímavost na závěr

Věděli jste, že už přidáni velmi malého množství zinku k běžné potravě výrazně snižuje počet průjmů, zápalů plic a případů malárie v rozvojových zemích? Zinek tak posílí imunitní systém zdejších obyvatel do takové míry, že sníží počet průjmových onemocnění až o 38 %, množství respiračních infekcí až o 45 % a počet případů malárie o více než 35 %.



Přidejte zkušenost s: Zinek?
Diskuse o potravních doplňcích