Železo

Další názvy: Fe (ferrum)

V textu najdete: Popis doplňku, Účinky doplňku, Dávkování doplňku, Nedostatek doplňku, Předávkování doplňkem

Popis železa

Aneb mechanismus zásobení kyslíkem

V případě železa se opět jedná o stopový prvek v organismu. Po chemické stránce se jedná o druhý nejrozšířenější kov na zemi, který všichni velmi dobře známe. Železo je součástí mnoha slitin, využívá se ve stavebnictví, v elektrotechnice a mnoha dalších odvětvích lidské činnosti.

Účinky železa

Železo je nejprospěšnější zřejmě pro krevní systém, kde jako součást hemoglobinu v červených krvinkách dokáže na svůj povrch vázat kyslík a dopravovat ho tak do celého těla. Kolem této funkce se poté točí celý smysl železa v lidském těle. Díky přenosu kyslíku pomáhá železo zásobovat energií všechny svalové soustavy a je zapojeno i do správné funkce imunitního systému a energetického metabolismu.

Je prokázáno, že děti s malým obsahem železa v těle jsou více neklidné, špatně se učí a trpí poruchami soustředění. V tomto případě lze tento neduh upravit podáváním potravinových doplňků bohatých na železo. V žádném případě ale nedopusťte, aby dítě samo vědělo, kde najde daný potravinový doplněk. Při předávkování by mu hrozilo vážné nebezpečí.

Je důležité si také dávat pozor na ostatní užívaná léčiva. Železo totiž velmi lehce může interagovat s antibiotiky a jinými farmaky, což může mít za následek nepříjemné vedlejší účinky.

Velký pozor by si měli dát také ženy v menopauze a při menstruaci. Při těchto obdobích odchází z těla vyšší množství železa spolu s krví a je nutné toto množství v dostatečné míře tělu zase vrátit.

Dávkování železa

Parta HIC

Jak bylo již uvedeno, vyšší dávky železa potřebují především těhotné a kojící ženy, ženy v menopauze a při menstruaci, děti, mladí lidé a osoby v léčení po těžkých nemocech a po úrazech spojených se silným krvácením. Dále vyšší dávky potřebují dárci krve a osoby s poškozeným vstřebáváním.

Doporučené denní dávkování činí okolo 10 mg železa denně pro muže, u žen je jedná o dávku 15 mg a pro ženy při menstruaci a před menopauzou se uvádí jako doporučená dávka dokonce až 18 mg. Organismus je však uzpůsoben na tyto výkyvy a dokáže na ně pružně reagovat zvýšením či snížením vstřebávání. Jako jakousi pojistku si také uchovává zásobu vlastního železa, pro případ, že by nadešlo období zvýšené poptávky, ale nemělo by k dispozici vhodný zdroj železa.

Zdroje železa

Vhodným zdrojem železa jsou hlavně ryby a ostatní** plody moře. Významné množství železa také najdeme v ovoci, jahodách, kiwi, citrusových plodech a sušeném ovoci. Ze zeleniny můžeme doporučit hlavně tmavou listovou zeleninu jako je špenát, listy tuřínu a bazalka. Měli bychom je ale **konzumovat čerstvé, protože postupem času se železo v zelenině poškozuje.

Dobrou zásobárnou železa jsou i pivovarské kvasnice a obilné klíčky včetně kvalitního celozrnného pečiva. Doporučenou denní dávku železa poskytneme našemu organismu prostřednictvím 100 g telecích jater. Obdobně jako u zinku, i železo se lépe vstřebává z masa, kde je přítomno ve formě označované jako hem, kdežto v zelenině je obsaženo ve formě označované jako „nonhem“, která je pro lidský organismus obtížně vstřebatelná.

Nedostatek železa

Nedostatek železa není díky jeho častým ztrátám organismem tak vzácný. Obvykle se projeví po delší době jako únava spojená s problémy se soustředěním. Při vážných nedostatcích železa dochází k problémům s krevním systémem, začíná se projevovat únava, slabost, bledost, dušnost a bušení srdce. Velkým problémem je také chudokrevnost z důsledku nedostatku železa, která je doprovázena záněty jazyka, koutků úst a vyšší lámavostí nehtů.

V těhotenství je nedostatek železa nebezpečný kromě již zmíněné anémie i proto, že zvyšuje riziko předčasného porodu, snížené porodní váhy novorozence a může dojít i k různým porodním a poporodním komplikacím.

Předávkování železem

Železo patří mezi prvky, které jsou ve větší míře pro náš organismus škodlivé. Pokud budeme dlouhodobě užívat vyšší dávky než je doporučeno, mohou nastat příznaky z předávkování. Mezi tyto nejčastější příznaky řadíme hlavně pálení žáhy, nevolnost přecházející ve zvracení, průjem či zácpu a s tím spojený tlak v břiše.

Zvláště pro osoby nemocné hemochromatózou, což je choroba s tendencí nadměrnému vstřebávání a ukládání železa, je předávkování velmi vážné. Obdobně citlivé jsou na předávkování železem i děti.

Rada na závěr

Pokud potřebujete z nějakého důvodu zvýšit přísun železa do svého těla a nechcete se v jídle moc omezovat a neradi zeleninu, zkuste třeba rozinky. I ty jsou kvalitním zdrojem železa.



Přidejte zkušenost s: Železo?
Diskuse o potravních doplňcích