Vitamín P

Další názvy: bioflavonoid

V textu najdete: Popis doplňku, Účinky doplňku, Dávkování doplňku, Nedostatek doplňku, Předávkování doplňkem

Popis vitamínu P

Vitamín P není jen jeden vitamín. Ve skutečnosti se pod souhrnným označením „vitamín P“ skrývá celá řada cca 20 000 látek, které se chemicky řadí mezi flavonoidy či bioflavonoidy. Tyto látky fungují v přírodě jako barviva a cca 60 bioflavonoidů je nejrozšířenějších a tělu nejprospěšnějších, mezi ně patří hesperin, hesperidin, eriodictyol, quercetin, citrin, quercertrin, rutin, aj. Jedná se o rostlinné sekundární metabolity – ve vodě rozpustné fenoly. Tělu je vitamín P prospěšný ze dvou důvodů: jednak pro svůj antioxidační charakter, jednak pro své pozitivní působení na cévy a cévní systém, kde zajišťuje vyšší permeabilitu – propustnost (odtud pojmenování vitamín P). Ačkoli se bioflavonoidy označují jako vitamín P, nejedná se vlastně o vitamín v pravém slova smyslu. Lidský organismus jej nutně nepotřebuje, tudíž je pro náš organismus postradatelný, pokud jej však užíváme pravidelně, působí preventivně či napomáhá léčbě specifických onemocnění.

Účinky vitamínu P

V kombinaci s vitamínem C dělá zázraky

Jedou z důležitých funkcí vitamínu P je jeho andioxidačních působení v lidském organismu, kde významně napomáhají proti působení nebezpečných volných radikálů, zabraňují peroxidaci lipidů a likvidují volné kyslíkové radikály. Jako ochránci našeho zdraví také likvidují některé prooxidační ionty kovů (železo, měď).

Druhý největší vliv mají bioflavonoidy na cévní systém těla, kde zpevňují žilní a cévní stěny, snižují propustnost kapilár a svoje uplatnění takto nacházejí i při léčbě bércových vředů, křečových žil, krvácení z hemeroidů a některých otoků. Jejich pozitivní vliv je dokázán i při léčbě dalších kardiovaskulárních potíží a nádorových onemocněních.

Nejpoužívanější je vitamín P právě na již zmíněné křečové žíly.

Ke kvalitnějšímu využití vitamínu P slouží vitamín C a naopak. Vitamín P chrání vitamín C před oxidací a zlepšuje jeho využívání v lidském organismu. Při užívání jednoho z těchto vitamínů se proto doporučuje souvisle s ním užívat i druhý.

Dávkování vitamínu P

Neloupejte citrusy

Doporučené dávkování vitamínu P nebylo stanoveno. Jelikož jedna složka vitamínu P – rutin, je často aplikována při obtížích s křečovými žílami a zároveň napomáhá vstřebávání a lepšímu využití vitamínu C, doporučuje se dávkování vitamínu P s ohledem na užívání vitamínu C. Nejoptimálnější poměr dávek je 50 mg vitamínu P na každých 300 mg vitamínu C. Nezapomínejme, že vitamín P není vitamínem v pravém slova smyslu, z jeho nedostatku pro nás neplynou žádné potíže, pokud ho však budeme užívat, našemu tělu velice prospěje. Pokud jste zdravý jedinec, není na místě mít striktní obavy o množství vitamínu P v potravě.
Již zmíněný rutin nalezneme třeba v borůvkách nebo v čaji z pohankových lis­tů.

Největší množství flavonoidů, konkrétně flavonoidu citrínu, je v nahořklých blankách dužiny citrusových plodů, které právě tak často sobě nebo svým dětem oloupáváme. Nevědomky se tak připravujeme o velké množství vitamínu P. Obecně se bioflavonoidy nacházejí v citrusovém ovoci, hroznech, švestkách, višních, jahodách, meruňkách, černém rybízu, v třešních, šípku, pohance, cibuli, brokolici, mrkvi, listové zelenině, čaji, obilovinách a také v čokoládě.

Velké množství flavonoidů je také v plodech ostropestřece mariánského který je u nás znám spíše pod označením černého jeřábu. Z plodů jeřábu je vhodné dělat čaj, nebo si můžeme zakoupit tzv. aroniové víno.

Flavonoidy by neměly užívat těhotné a kojící ženy.

Nedostatek vitamínu P

U Vitamínu P díky jeho relativní postradatelnosti mluvíme spíše o faktorech napomáhajících k jeho odbourávání, čímž klesá množství aktivního vitamínu P v těle, než o jeho nedostatku. Mezi hlavní deaktivátory bioflavonoidů patří teplo (var) a světlo. Potrava připravovaná na volné pánvi bude na vitamín P chudší, než potrava připravovaná v páře.

Nedostatek, špatné vstřebávání, či příliš rychlé odbourávání pociťují zejména kuřáci, ženy užívající hormonální antikoncepci, lidé užívající často acylpyrin či léky na spaní.

Faktický nedostatek se u člověka biologicky neprojevuje.

Předávkování vitamínem P

Jelikož se jedná o vitamín rozpustný ve vodě, je jeho nadbytečné množství rozpuštěno v moči a bez užitku opouští naše tělo vylučovacími cestami. Vitamín P se v těle dlouhodobě neukládá a rizika s jeho užíváním jsou spojena jen s podáním extremně vysokých a koncentrovaných dávek, nebo při podání vitamínu P osobám citlivým na daný vitamín. Citliví jedinci mohou při předávkování pociťovat nevolnost, nauseu, bolesti žaludku přecházející v křeče a ve finále se může objevit i zvracení a průjem.

Rada na závěr

Flavonoidy jsou obsaženy i v červeném víně, proto je víno považováno za vhodné pro osoby se srdečně-cévními problémy. Říká se, že ve vinařském ráji – Francii – je nejmenší procento lidí, kteří mají kardiovaskulární problémy a také zde nejméně lidí na tyto nemoci zemře. Až si dáte večer sklenku červeného, vzpomeňte si na to.



Přidejte zkušenost s: Vitamín P?
Diskuse o potravních doplňcích