Vitamín C

Další názvy: kyselina askorbová

V textu najdete: Popis doplňku, Účinky doplňku, Dávkování doplňku, Nedostatek doplňku, Předávkování doplňkem

Popis vitamínu C

Nejznámější vitamín

Vitamín C patří mezi nejznámější, nejoblíbenější a terapeuticky nejužívanější vitamín. Jedná se o ve vodě rozpustný antioxidant, tedy látku, která chrání naše tělo před nebezpečnými volnými radikály. V lidském těle je vitamín C, nebo chcete-li chemicky kyselina L-askorbová, velice aktivní a nalezneme ho ve všech tělesních tkáních.

Vitamín C pomáhá posilovat vlásečnice a buněčné stěny, pomáhá zmírnit projevy nachlazení a celkově snižuje dobu, kdy pociťujeme projevy nachlazení. Dále je důležitým faktorem při tvorbě bílkoviny kolagenu, čímž napomáhá tvorbě pojivových tkáních. Je to látka zabraňující kurdějím, posilující tkáňové dýchání a stimulující tvorbu bílých krvinek.

Účinky vitamínu C

Díky svým vlastnostem chrání vitamín C náš organismus před různými pohmožděninami, modřinami a krevními výrony. Napomáhá hojení vzniklých poškození a udržuje kvalitní stav vaziva. Nesmíme opomenout fakt, že napomáhá vstřebávat železo z potravy, což je velice důležité při ztrátách krve při menstruaci nebo po operacích, kde se doporučuje užívat vitamín C spolu v kombinaci s dalšími vitamíny.

Pokud ovšem trpíte nemocí nazývanou hemochromatoza, která způsobuje geneticky vyšší sklon k ukládání železa, měli by jste se o užívání vitamínu C poradit se svým lékařem.

Mezi další pozitiva, které se připisují vitamínu C, řadíme jeho kladný vliv, který se projevuje při dlouhodobém užívání na některé vážné srdeční choroby (je účinný v prevenci restenozy), rakovinu, diabetes, astma a šedému zákalu.

Některé studie uvádějí, že jedinci, kteří dlouhodobě užívají vitamín C v horním limitu dávkování mají vyšší pravděpodobnost, že se dožijí vyššího věku a nižší pravděpodobnost onemocnění šedým zákalem, než jedinci užívající vitamín C v nižších dávkách.

Dávkování vitamínu C

Všichni si dáme céčko

Lidský organismus má v případě vitamínu C jednu nevýhodu na rozdíl od ostatních savců a tu, že si ho nedokáže vyrobit sám. Pokud jste nachlazení, pociťujete vyšší stresovou zátěž nebo fyzickou námahu, doporučuje se užívat krátkodobě i 500 mg vitamínu C (625% DDD).

Jelikož si tělo samo žádnou vyšší zásobu vitamínu C neudržuje, je potřebné vitamín C dodávat v dostatečném množství v potravě nebo potravinových doplňcích.

Vitamín C se ve velké míře nachází především v ovoci – citrusové plody jako citrony, limety, grapefruity a pomeranče jsou asi nejdostupnější a nejpohodlnější zásobárnou „céčka“. Dále se nachází v jahodách, brusinkách, kiwi a listové zelenině. Nezanedbatelné množství je i v bramborách, rajčatech, květáku, špenátu a brokolici.

Doporučení denní dávka vitamínu C je 80 mg na den. Jako fyziologicky optimální dávka se uvádí 200 mg/den. Při krátkodobém užívání při specifických nemocech se ordinuje i dávka 500 až 1000 mg/den. Vyšší spotřebu vitamínu C mají kuřáci, a to až o 100%. Dále by si na dávkování vitamínu C měli dát pozor nastávající maminky a ženy užívající hormonální antikoncepci. I ty se řadí do skupiny osob se zvýšenou potřebou vitamínu C.

Nedostatek vitamínu C

Nedostatek vitamínu C pocítili již dávno staří mořeplavci, kteří díky jednotvárné chudé stravě trpěli onemocněním zvamým kurděje. Tato zákeřná choroba projevující se zpočátku jako slabost a únava, eskalovala přes žaludeční problémy, krvácivost z dásní, ztrátu zubů, krvácením a deformací kloubů a náchylností k dalším onemocněním, do svého konečného stádia, kterým byla pro zdecimované námořníky často smrt.

Od roku 1742 sebou bohatší námořníci vždy vozili citrónovou šťávu, která díky svému obsahu vitamínu C zmírňovala příznaky kurdějí.

V našich zeměpisných šířkách je takovýto nedostatek poměrně vzácný, spíše se můžeme setkat se zvýšenou spotřebou a tím spojeným nedostatkem, který se může projevit únavou, podrážděností a sklonem organismu k infekcím a žaludečním problémům. Při vyšším nedostatku může nastat krvácení z dásní, objevují se krevní výrony a chudokrevnost. Takovýto nedostatek je již alarmující a je třeba kontaktovat lékaře.

Pokud budete užívat DDD 80 mg denně, nehrozí Vám žádné vyšší riziko. Při dlouhodobých dávkách pod 50 mg nastává vyšší riziko srdečního onemocnění a při pokud bude Váš organismus dlouhodobě vstřebávat méně než 10 mg vitamínu C projeví se u Vás výše zmíněné kurděje.

Předávkování vitamínem C

Vitamín C je vitamín rozpustný ve vodě a jako takový není pro tělo toxický. Jeho vyšší dávky se rozpustí v moči a odejdou z organismu vylučovacími cestami ven, aniž by výrazně poškodili samotný organismu. Akutní toxicita vitamínu C je tedy malá. Citliví jedinci však mohou reagovat na dlouhodobě podávané dávky vitamínu C průjmem, nebo na jednorázovou vysokou dávku alergickou kožní reakcí, tzv. kopřivkou. Při dávkách nad 4 g denně (50000 % DDD) dochází k tvorbě ledvinových kamenů a velkému zatížení jater.

Samotný vitamín C nejeví akutní toxicitu, ale v kombinaci s některými farmaky může ve vysokých dávkách poškozovat organismus zprostředkovaně. Dále můžou vysoké dávky vitamínu C reagovat s léčivy podávanými při běžných biochemických vyšetřeních – pokud máte v dohledné době nějaké takové vyšetření absolvovat a užíváte ve vyšší míře potravinové doplňky obsahující vitamín C, bylo by vhodné o této skutečnosti ošetřujícího lékaře informovat.

Rada na závěr

Vitamín C je tepelně labilní a podléhá oxidaci. Pouhým vařením nebo smažením na otevřené pánvi potraviny ztrácejí až 60 % vitamínu. Pokud budete potraviny upravovat v „papiňáku“ nebo čistě v páře, vaše strava bude mnohem zdravější a chutnější.

Nejšetrnější k vitamínu C je mražení.



Přidejte zkušenost s: Vitamín C?
Diskuse o potravních doplňcích

Babské rady k bylině