Vitamín B9

Další názvy: kyselina listová, inositol, folát, folacin

V textu najdete: Popis doplňku, Účinky doplňku, Dávkování doplňku, Nedostatek doplňku, Předávkování doplňkem

Popis vitamínu B9

Zdravé buňky
Kyselina listová je stejně jako ostatní vitamíny B-řady ve vodě rozpustný vitamín nezbytný pro syntézu nukleových kyselin, při krvetvorbě a nepostradatelná je i pro normální růst a vývoj plodu. Vitamín B9 je také v organismu využívám k hojení ran,** tvorbě červených krvinek** a především ve všech procesech, kdy dochází k buněčnému dělení.

Účinky vitamínu B9

Preventivní užívání kyseliny listové se proto doporučuje zejména během těhotenství, jelikož právě napomáhá výše zmíněnému buněčnému dělení, dále podporuje růst plodu a diferenciaci tkání, zvláště pak nervové soustavy.

Z nedávných studií je prokázáno, že preventivní podávání vitamínu B9 během početí a následujících tří měsíců těhotenství snižuje výskyt vrozených nervových vad, snižuje pravděpodobnost vážných poruch jako jsou rozštěp patra a páteře.

Vzhledem ke své schopnosti řídit tvorbu a spotřebu homocysteinu, což je specifická aminokyselina kardiovaskulárního systému, napomáhá kyselina listová proti srdečním a cévním onemocněním. Dále také může odvracet nebezpečí rakoviny plic, děložního hrdla, tlustého střeva nebo konečníku.

Dávkování vitamínu B9


Pivo

Kyselina listová, stejně jako ostatní vitamíny B-komplexu, je dobře rozpustná ve vodě a je obsažena především v listové zelenině (špenát, brokolice a růžičková kapusta) a v mase, hlavně v játrech. Nejvyšší zastoupení je v kvasnicích, což je také výborný zdroj vitamínu B9, a to z toho důvodu, že stejně jako jiné vitamíny „béčkové řady“ je i tento tepelně nestálý a při vaření se zničí až 95% vitamínu obsaženého v upravované potravě.

Doporučení denní dávka je 200 µg kyseliny listové. Starším nebo nemocným osobám a těhotným ženám se doporučují dávky až dvakrát vyšší, tedy 400 µg denně.

Perfektním zdrojem vitamínu B9 je i pivo. Litr obsahuje až 52 % DDD kyseliny listové.

Nedostatek vitamínu B9

Nedostatek vitamínu B9 je stejně jako celkový nedostatek B-komplexu v našich zeměpisných šířkách poměrně vzácný. Pakliže se projeví, je spojen s nedostatkem celé řady B-komplexu a to v důsledku chronického onemocnění, nebo chronicky špatné životosprávy.

Při akutním nedostatku kyseliny listové se projeví tzv. megablastická anémie, jejímž příznaky jsou průjem, bolestivý rudý jazyk nebo především u dětí nedostatečný růst. Onemocnění je způsobeno zvětšenými červenými krvinkami, které jsou navíc zdeformované a jejich schopnost přenášet kyslík je značně omezená.

Největším nedostatkem vitamínu B9 trpí klasicky alkoholici a osoby dlouhodobě užívající antiepileptika a farmaka na léčbu rakoviny, nebo poruch vstřebávání.

Nedostatek kyseliny listové nemá fatální následky, ale relativně zvyšuje možnost cévních onemocnění.

Předávkování vitamínem B9

Jelikož se jedná o vitamín rozpustný ve vodě, je předávkování běžnými potravinovými doplňky prakticky vyloučeno. Veškerý nadbytečný vitamín B9 odchází rozpuštěný v moči vylučovacími cestami bez užitku ven z těla. Doporučená horní hranice pro užívání je 1000 µg denně. Vyšší dávkování může u citlivých jedinců způsobit průjem, kožní vyrážky či klasickou „kopřivkovou“ reakci.

Rada na závěr

Paradoxní je, že nejvyšší obsah vitamínu B9 má pivo, ale sami alkoholici mají nedostatek tohoto vitamínu. Čím to je? To je prosté – vitamín B9 je rozpustný ve vodě a proto při nadměrné konzumaci vlastně veškerý B9 ihned odejde močí bez možnosti vstřebat se. A vezme sebou i B9 už v těle uložený. Proto až půjdete na jedno, dejte si opravdu jen to jedno, maximálně dvě.



Přidejte zkušenost s: Vitamín B9?
Diskuse o potravních doplňcích