Vitamín B8

Další názvy: Cholin

V textu najdete: Popis doplňku, Účinky doplňku, Dávkování doplňku, Nedostatek doplňku, Předávkování doplňkem

Popis vitamínu B8

Cholin řadíme do skupiny tzv. „béčkových“ vitamínů souhrně označovaných jako B-komplex. Jak už z názvu vyplývá, jedná se o základní stavební kámen acetylcholinu, což je základní neurotransmiter (přenašeč vzruchové informace mezi nervovými buňkami) v lidském organismu.

Účinky vitamínu B8

Mozkový vitamín

Cholin zpomaluje rozvoj aterosklerózy a tím související vznik kardiovaskulárních a cévních onemocnění, mezi něž patří srdeční infarkt, mozková mrtvice a další.

Jako neurotransmiter má vliv na paměť, jeho dostatečné množství blahodárně působí na podporu paměti.

Cholin se také značnou měrou podílí na tvorbě a obnovování buněčných membrán, vede k udržení zdravého a plně fungujícího nervového systému a jeho blahodárný vliv je prokázán i na žlučníku a játrech.

Organismus cholin získává z potravy a nebo si jej získá rozštěpením lecitinu, který je jeho vynikajícím zdrojem. Jak lecitin tak cholin mají v lidském organismu svoji nezastupitelnou úlohu, jelikož svými vlastnostmi působí na všechny buňky. Proto je někdy cholin přeceňován a doporučován k léčbě většiny jak drobných obtíží, tak závažných onemocnění od rakoviny a AIDS až ke snižování hladiny cholesterolu v krvi, což – jak je jistě logické – není zas až tak zázračný všelék. Obecně je cholin důležitý pro zdraví našich jater a své další využití nachází i při vytrvalostních sportech, kdy zvyšuje výkon sportovců.

Další aktivní formou cholinu je fosfatidylcholin, který zpracovává v těle cholesterol a tuky a zabraňuje tím jejich hromadění. V případě, že by cholinu byl nedostatek, přebytek cholesterolu by měl za následek snížení detoxikační kapacity jater.

Dávkování vitamínu B8

Pokud lidský organismus nemá dostatečnou zásobu vitamínu B8, je schopno si ho vyrobit z vitaminu B12, kyseliny listové a methioninu. Pro udržení rovnováhy v těle je však důležité cholin doplňovat i potravou. Největší množství cholinu obsahují vaječné žloutky, játra, luštěniny a burské oříšky. Dále se nachází ve zvířecích vnitřnostech, jako je mozeček a srdce, obsažen je i v listové zelenině, kvasnicích, mléce, hroznové šťávě, arašídech, zelí, kapustě, květáku a obilných klíčkách.

Jak již bylo uvedeno, organismus si jej dokáže vyrobit z lecitinu. Pokud tedy používáte vitamínové doplňky na podporu paměti s obsahem lecitinu, poskytujete tělu tak i dostatečnou zásobárnu cholinu.

Doporučené denní dávkování není stanoveno, jelikož se jedná o ve vodě rozpustný vitamín. Dávky o velikosti 1 - 3 g/den by měly být dostačující. Léčebné dávky se pohybují okolo 6 g/den.

Účinek cholinu je rušen alkoholem a antibiotiky, proto se při jeho užívání nedoporučuje konzumace alkoholu.

Nedostatek vitamínu B8

Vitamín B8 je součástí důležitého mozkového neurotransmiteru, z tohoto faktu plyne, že nedostatek bude mít za následek vážná poškození nervového systému. Kritický nedostatek cholinu v organismu je spojován se vznikem Alzheimerovy choroby, nebo jiných degenerativních onemocněních spojených s poruchami paměti.

Větší výkyvy v zásobě cholinu mají za následek poruchy paměti a zhoršení svalové koordinace. Mezi první patrné signály nedostatku cholinu, které na sobě dokážeme pozorovat je nervozita, zhoršená schopnost soustředění, zapomnětlivost, nebo bolesti hlavy.

Nedostatek cholinu můžeme pocítit při extrémní psychické námaze, dlouhotrvajícím intenzivním studiu nebo při stresových situacích.

Předávkování vitamínem B8

Pokud jsme zde nezmínili doporučené denní dávkování, nemůžeme mluvit ani o možnosti předávkování. Toxické působení cholinu zatím nebylo zjištěno. Pokud budete cholin dlouhodobě nadměrně užívat, můžou se u vás projevit bolesti svalů, nechutenství nebo vzácně zapáchající pot.

Rada na závěr

Pokud máte psychické potíže a léčíte se s depresí nebo jiným psychiatrickým onemocněním (schizofrenie, silné deprese..) měli byste se o použití cholinu, potažmo lecitinu poradit se svým lékařem.



Přidejte zkušenost s: Vitamín B8?
Diskuse o potravních doplňcích