Vitamín B7

Další názvy: biotin, vitamín H, koenzym R

V textu najdete: Popis doplňku, Účinky doplňku, Dávkování doplňku, Nedostatek doplňku, Předávkování doplňkem

Popis vitamínu B7

Vitamín B7 je často v literatuře také nazýván vitamínem H neboli biotinem. Nejčastější je však jeho pojmenování jako vitamín H (z německého „Haut“ = kůže), jelikož právě na lidské pokožce je nedostatek vitamínu H dobře patrný. Vitamín H je přirozenou složkou potravy, jedná se o ve vodě rozpustný vitamín a pro člověka je důležitý hned z několika hledisek.

Účinky vitamínu B7

Krásná tvář? To je B7

Biotin řadíme do skupiny látek nazývaných jako vitageny, což jsou látky, které jsou pro člověka zdrojem energie, pomáhají štěpit tuky, cukry a bílkoviny a napomáhají tím lepší energetické přeměně. Jak již bylo zmíněno, nedostatek vitamínu B7 se projeví na vzhledu kůže, stejně tak jako na vzhledu nehtů a vlasů. Pokud se Vám často třepí a lámou nehty, nebo máte často roztřepené konečky vlasů, Vaše vlasy vypadávají a lámou se, znamená to nedostatek tohoto vitamínu. Biotin tak nejen, že zajišťuje tlustší a tím pevnější nehty, ale zabraňuje i šedivění vlasů, jejich nadměrnému vypadávání a využívá se i při léčbě plešatosti.

Svoji důležitou roli sehrává biotin i v léčbě cukrovky, zejména diabetes mellitus II. typu. Při podávání biotinu ve vyšších dávkách (cca 9 mg denně, pouze pod dohledem lékaře) byla již po měsíci prokazatelně nižší hladina cukru v krvi. Krom snížení cukru v krvi napomáhá biotin i preventivně chránit organismus před nervovým poškozením způsobeným právě cukrovkou.

Biotin má však daleko větší použití. Používá se k léčbě vrozených poruch metabolismu, má slabší antioxidační vlastnosti, pomáhá se vstřebáváním dalších vitamínů (B5, B9 a B12), také se využívá v organismu při metabolismu glukózy a zmírňuje svalové bolesti.

Dávkování vitamínu B7

Díky faktu, že vitamín B7 není pro lidský organismus toxický, denní doporučené dávkování není přesně stanoveno a doporučené dávky se v jednotlivých zemích a na stránkách jednotlivých organizacích značně liší. Obecně můžeme říci, že se doporučuje užívat dětem 10-35 μg denně, dospělým okolo 30-60 μg denně. Některé potravinové doplňky uvádějí jako DDD dávku 150 μg denně.

Denní spotřeba biotinu v organismu se pohybuje do 300 μg denně a proto se za horní rozumnou hranici považuje dávka cca 200 μg vitamínu B7 denně.

Největší zásobárnou biotinu jsou jedlé kaštany a játra, následují luštěniny, ledvinky, arašidy, mléko, soja, rýže, ovesné vločky, vodní melouny a vaječné žloutky. Dobrým zdrojem je také** mateří kašička, ananas, maliny** a houby.

Nedostatek vitamínu B7

Nedostatek vitamínu B7 se často projeví při poruše trávení, oslabení střevní mikroflóry nebo při užívání antibiotik či sulfonamidů. Obecně však můžeme říci, že k nedostatku biotinu vlivem potravy nedochází. Výjimku však tvoří lidé konzumující ve větší míře vaječný bílek či syrová vejce celkově. Vaječný bílek totiž obsahuje látku avidin, která na sebe váže biotin a ten se tak stává neúčinný. Právě ty totiž obsahují látky bránící vstřebávání biotinu.

Fyziologicky se nedostatek biotinu projeví hlavně letargií, únavou až ospalostí, drobnými halucinacemi, nauseou, mravenčením končetin a vlivem vícero obtíží i zhoršením chuti k jídlu a depresí. To vše může být doprovázeno vypadáváním vlasů a tvorbou lupů. V našich zeměpisných šířkách je však takovýto nedostatek ojedinělý a při dodržování klasického jídelníčku nehrozí.

Charakteristickým projevem nižšího množství vitamínu H je vyrážka v obličeji spojená s nezvyklým rozložením tuku v obličejové části, kterou někteří experti nazvali „tvář biotinové deficiente“. Dále může mít významější nedostatek vitamínu H za následek** zhoršené fungování imunitního systému** a v důsledku toho vyšší pravděpodobnost k infekčnímu bakteriálnímu onemocnění.

U těhotných žen v prvním trimestru gravidity může kritický nedostatek biotinu způsobit vznik vývojových vad embrya, plodu.

Předávkování vitamínem B7

Jako ve vodě rozpustný vitamín odchází nadbytek biotinu rozpuštěný v moči vylučovacími cestami ven z lidského organismu a v těle se tedy nekoncentruje. Není toxický a pokud pomineme užívání extrémně vysokých dávek, není znám případ otravy tímto vitamínem.

Tip na závěr

Velkou výhodou biotinu je jeho tepelná stálost. Pokud budete vařit, smažit či péct nějakou domácí pochoutku, úbytek vitamínu B7 bude minimální. Např. ztráty při vaření luštěnin nepřekračují 5%, při vaření kuřecího, vepřového nebo hovězího masa se ztráty pohybují kolem 30%. Proto se nebojte a s radostí si večer uvařte nějakou pochoutku.



Přidejte zkušenost s: Vitamín B7?
Diskuse o potravních doplňcích