Vitamín B6

Další názvy: pyridoxin

V textu najdete: Popis doplňku, Účinky doplňku, Dávkování doplňku, Nedostatek doplňku, Předávkování doplňkem

Popis vitamínu B6

Vitamín sportovců

Pojmem vitamín B6 se v přírodě označuje souhrnně trojice aktivních pyridinových derivátů: pyridoxin, pyridoxal a pyridoxamin. Obecně se jedná o tepelně nestálou bezbarvou látku rozpustnou ve vodě, objevenou v roce 1934 Paulem Gyorgyem. Bez ohledu na vstřebanou formu, je účinnou komponentou konkrétně fosforový derivát pyridoxalfosfát. Ten je rovněž důležitou součástí enzymu fosforylázy, která se účastní odbourávání glykogenu z jater v momentě, kdy potřebuje příslušná svalová soustava energii.

Vyšší přísun vitamínu B6 potřebují profesionální sportovci a fyzicky aktivní lidé.

Účinky Vitamínu B6

Vitamín B6 napomáhá v prevenci srdečních onemocnění, svojí účastí v metabolismu cholesterolu působí preventivně proti aterosklerose, zmírňuje příznaky syndromu karpálního tunelu a dále je svými vlastnostmi nezbytný pro syntézu nukleových kyselin (DNA - deoxyribonukleová kyselina a RNA - ribonukleová kyselina) čímž je následně velice důležitý pro celkový správný růst a rozmnožování buněk v těle.

V neposlední řadě se vitamín B6 účastní řady metabolických pochodů v mozku, čímž napomáhá tvorbě dopaminu, tyraminu, noradrenalinu, serotoninu a dalších neurotransmiterů.

V posledních letech je studován vliv vitamínu B6 jako pravděpodobného „ochránce“ genetické mutace buněk, vzhledem k jeho imunologickému vlivu na organismus.

Dávkování vitamínu B6

Vitamín B6 nalezneme ve většině potravy, kterou běžně během dne sníme. B6 je obsažen v mase – kuřecí játra a ledvinky, tuňák, makrely, vepřové, dále je v ovoci – banány, ořechy, avokádo, melouny, arašídy, v zelenině – květák, zelí, kapusta, špenát, mrkev, kukuřice a také v bramborách, vejcích či v mléce nebo pivních kvasnicích. Doporučená denní dávka vitamínu B6 činí 2 mg.

Nevýhodou vitamínu B6 je jeho tepelná nestabilita. Varem velké množství vitamínu B6 klesá. Část vitamínu se také vyluhuje do vody. Je proto vhodné zpracovat i vývar vzniklý z připravování pokrmů bohatých na tento vitamín.

Kvalitní a dostatečný přísun vitamínu B6 potřebují lidé vykazující vysokou aktivitu, profesionální sportovci, nebo celkově těžce manuálně pracující. Dále ženy používající hormonální antikoncepci, nebo ženy trpící premenstruálním syndromem, lidé trpící celiakií a někteří chronicky nemocní a staří lidé. Z posledních studií vyplývá, že pozitivní vliv vitamínu B6 je zaznamenán i u léčby epilepsie (snižování epileptických záchvatů) a při léčbě lehčích forem deprese.

Výborným zdrojem vitamínu B6 je i pivo. Litr piva v sobě má 31 % DDD vitamínu B6 a další vitamíny B-komplexu.

Nedostatek vitamínu B6

Nedostatek vitamínu B6 je většinou součástí nedostatku celé řady vitamínů „béčkové“ řady, které se souhrnně nazývají jako B-komplex. Nedostatek se projevuje viditelnou nervosvalovou dráždivostí – cukání víček a mravenčením končetin, zapomnětlivostí, únavou, nespavostí a v důsledku těchto vlivů i celkovou podrážděností dotyčného. Jakýmsi prvním signálem pro nedostatek některého z řady B vitamínů, které spolu účinkem úzce souvisí je vznik podélných rýh na nehtech. Mezi vážnější projevy nedostatku vitamínu řadíme záněty jazyka, rtu, nervů a strnulost a mravenčení v končetinách, které může u dětí přerůst až v křeče.

Předávkování vitamínem B6

Podobně jako u vitamínů celé B-série, se jedná o ve vodě rozpustné látky, které se při předávkování rozpustí v moči a jsou odvedeny vylučovacími cestami z organismu ven. V případě předávkování tímto vitamínem nám tedy nehrozí žádné větší nebezpečí, jelikož se veškeré nadbytečné množství vyloučí bez ukládání v těle. Jediným nebezpečím je vznik alergických kožních reakcí, které se projeví u citlivých jedinců.

Rada na závěr

Jak již bylo mnohokrát zmíněno, vitamín B6 je termolabilní – nestabilní při tepelných změnách. V potravinách je ničen konzervováním, mražením, grilováním a celkově varem. Proto je dobré, pokud Váš stůl obohatíte vždy o čerstvou zeleninu, nebo pokud dětem po jídle dáte místo žvýkačky a sladkostí třeba čerstvý banán.



Přidejte zkušenost s: Vitamín B6?
Diskuse o potravních doplňcích