Vitamín B5

Další názvy: Kyselina D-pantothenová

V textu najdete: Popis doplňku, Účinky doplňku, Dávkování doplňku, Nedostatek doplňku, Předávkování doplňkem

Popis vitamínu B5

Křižovatka metabolických cest

Vitamín B5 patří do řady tzv. „béčkových“ vitamínů, které se souhrnně označují jako B-komplex. Vitamín B5 je ve vodě rozpustný, tepelně nestálý a chemicky se jedná o derivát beta-alaninu a kyseliny 2,4-dihydroxy-3,3-dimetyl máselné. V přírodě se nalézá ve dvou podobách – jako pantetin a kalcium pantotenát. Čistá kyselina D-pantothenová je nestálá olejovitá kapalina.

Název pantoten je odvozen od řeckého slova „pantos“, které znamená všudypřítomný. Jak již tedy název praví, vitamín B5 se vyskytuje ve všech tkáních těla a svým významem je pro organismus nepostradatelný.

Účinky vitamínu B5

Vitamím B5 má v lidském organismu řadu nezastupitelných funkcí. Mezi ty nejdůležitější patří zvýšení plodnosti, podpora dlouhověkosti a tvorba protilátek v těle. Využívá se při infekcích, běžných obtížích jako jsou zácpa, průjem, zvracení, plynatost, léčba drobných popálenin,** popraskaná kůže, dále zabraňuje stárnutí a šupinatění kůže, zlepšuje stav vlasů a jeho blahodárný vliv je popisován i při stresu a **zvýšené duševní únavě.

Díky svému pozitivnímu účinku na hojení ran, jizev a popálenin je často aplikován lidem před a po operaci pro lepší regeneraci pooperačních ran. Zlepšuje stav organismu při chronickém únavovém syndromu, migréně, zažívacích obtížích a některých případech alergie.

Jeho nepostradatelný význam je v metabolismu lidského organismu. Zde má význam pro účinek řady enzymů, které se podílejí na metabolismu sacharidů a cukrů, produkci glukokortikoidů a pohlavních hormonů. Vitamín B5 je také součástí koenzymu A, který je důležitý pro přeměnu cukrů, tuků a mnohých dalších látek v našem organismu. Právě pro jeho nepostradatelnost a všudypřítomnost je často označován za křižovatku metabolických cest.

Nejrůznější zdroje dále doporučují kyselinu pantotenovou jako doplněk léčby kožních onemocnění, při prevenci aterosklerozy, na zlepšení paměti a koncentrace, růstu vlasů či při odstraňování křečí v nohách.

Nesmíme zapomínat ani na antistresový účinek vitamínu B5 (zvyšuje tvorbu antistresových hormonů v nadledvinkách) a jeho pozitivní psychologický vliv při odvykání kouření.

Dávkování vitamínu B5

Všudypřítomný není vitamín B5 jen v lidském organismu, ale je všudypřítomný i v potravě. Nejčastěji ho můžeme nalézt v mase a vnitřnostech obecně (stejně jako ostatní vitamíny nejčastěji v játrech a ledvinách). Dále je obsažen v kvalitním celozrnném pečivu a luštěninách. Vitamín B5 je obsažen i ve většině druhů zeleniny, v droždí, v syrových pšeničních klíčcích, vaječném žloudku, sezamových a slunečnicových semenech.

Stejně jako ostatní vitamíny B-komplexu je i vitamín B5 termolabilní. Při tepelných úpravách pokrmů je ničen a proto je důležité mít vyváženou stravu obsahující třeba i celozrnné pečivo nebo čerstvou zeleninu. Vitamín B5 ničí konzervace a průmyslové zpracování jídel.

Pozor by si měli dát také příznivci kofolových nápojů (káva, čaj, coca cola, kofola…), jelikož kofein, stejně tak jako alkohol vitamín B5 poškozuje a jeho zásoba v těle rychle klesá.

Doporučená denní dávka je 6 mg.

Dále je důležité mít na paměti, že všechny vitamíny B-komplexu by se neměly přijímat jednotlivě, ale společně. Jednotlivé vitamíny jsou mezi sebou funkčně propojeny a k dobrému fungování jednoho je v mnoha případech důležitá i přítomnost jiného vitamínu řady B. V přírodních produktech (zelenina, potrava obecně) se vitamíny B nacházejí také po skupinách, nenalezneme samotný izolovaný vitamín. Pokud chcete tělu dodávat vitamíny řady B, je vhodné je dodávat prostřednictvím celého B-komplexu, než jednotlivě.

Nedostatek vitamínu B5

Nedostatek vitamínu B5 se projevuje zprvu zvýšenou potřebou spánku během dne, což je způsobeno sníženou hladinou cukru v krvi, ztrátou chuti k jídlu, později zácpou, žaludečními obtížemi, pálením nohou a celkovou duševní únavou spojenou s nespokojeností a podrážděností. Vzhledem k faktu, že se tento vitamín vyskytuje ve většině potravy, je jeho nedostatek vzácný. Spíše se vyskytuje akutní spotřeba vitamínu B5 při specifických onemocněních, kterou organismus nedokáže pokrýt ze svých vlastních rezerv.

Bylo prokázáno, že nedostatek vitamínu B5 spolu s nedostatkem vitamínu B6 způsobuje závažné poruchy ve štěpení a syntéze bílkovin, poškozuje metabolismus a samotný nedostatek vitamínu B5 vede k dermatologickým poruchám, které se mohou projevit jako vyrážky, svědění nebo akné.

Nedostatek vitamínu B5 byl podrobněji popsán jako tzv. burning foot syndrom vyskytující se u válečných zajatců. Projevuje se křečemi v nohách, nechutenstvím, nespavostí, depresemi a sníženou odolností vůči infekcím.

Předávkování vitamínem B5

Stejně jako ostatní vitamíny B-komplexu je i vitamín B5 zcela rozpustný ve vodě a jeho nadbytečné množství je z organismu odváděno močí pryč bez dalšího ukládání. I vyšší dávky nejeví toxické účinky a předávkování je takřka vyloučeno. Pouze citliví jedinci mohou reagovat na vysokou dávku vitamínu B5 kožními vyrážkami nebo nevolností a průjmem.

Běžně jsou k dostání potravinové doplňky, které obsahují v jedné tabletě nebo roztoku 40 mg (666% DDD), 200 mg (3333% DDD) nebo i 500 mg (8333 % DDD) vitamínu B5.

Aby se projevila intoxikace, musel by jedinec pozřít celé balení několika dávek najednou.

I když takto vysoké dávky nejsou toxické, nedoporučuje se soustavně překračovat doporučené denní dávkování.

Rada na závěr

Zajímavostí je, že vůbec nejbohatším zdrojem vitamínu B5 je tzv. mateří kašička, která je potravou pro vyvíjející se včelí larvu. Pokud by včelí larva byla o kašičku ochuzena, nevylíhla by se z larvy královna, ale včela dělnice. Mateří kašička je proto hojně využívána v kosmetice, pleťové krémy, přípravky na opalování, regenerační krémy a vlasové šampony včetně kondicionérů jsou dobrým zdrojem vitamínu B5.



Přidejte zkušenost s: Vitamín B5?
Diskuse o potravních doplňcích