Vitamín B3

Další názvy: niacin

V textu najdete: Popis doplňku, Účinky doplňku, Dávkování doplňku, Nedostatek doplňku, Předávkování doplňkem

Popis vitamínu B3

Další z vitamínů B-komplexu.

Pojmem vitamín B3 se v přírodě označuje souhrnně dvojice kyselin – kyseliny nikotinové a nikotinamidové. Stejně tak jako ostatní vitamíny B-komplexu (řada vitamínů B) se jedná o ve vodě rozpustné vitamíny, tepelně nestabilní, jejichž deriváty jsou důležité pro metabolické přeměny v organismu související se získáním energie.

Účinky vitamínu B3

Vitamín B3 má řadu pozitivních účinků na lidský organismus, mezi nejdůležitější a námi nejpociťovanější příznaky patří odstranění bolestí hlavy, napomáhá zmírnění depresí, zlepšuje poruchy nervového systému, snižuje hladinu cholesterolu a snižuje vysoký krevní tlak.

Významného použití dosáhl i v oblasti očního lékařství při popálení či poleptání spojivky a rohovky a při chorobách očního pozadí. Dalšího využití se dočkal při zmírňování žaludečních obtíží a při zánětech žil dolních končetin a při vzniku tromboflebitidy.

Stejně tak jako vitamín B6 je využíván sportovci – nejen pro svůj vliv na metabolismus, ale také pro svoje vasodilatační účinky vedoucí k dokonalejšímu prokrvení svalů. Vazodilatačních účinků se využívá i při terapii plicních embolií a při ostatních poruchách průchodnosti cévního řečiště.

Vitamín B3 si naše tělo dokáže samo syntetizovat z triptofanu (důležitá aminokyselina), avšak množství takto vyrobeného vitamínu nepostačuje pro potřeby organismu a proto je důležité dbát na kvalitní přísun potravin, které zajistí dostatečnou zásobu.

Dávkování vitamínu B3

Rozšířený B3

Ano je tomu tak. Vitamín B3 nalezneme ve většině potravy, kterou běžně během dne sníme. B3 je obsažen v mase – kuřecí játra, tuňák, krocan, dále je hojně obsažen v listové zelenině, brokolici, fazolích, hrachu, pšeničních klíčcíchmrkvi a také ve spoustě zdravých pamlsků, jako jsou semena slunečnice a arašídy. B3 je obsažen i v kukuřici, ale získáte jej z ní pouze v pražené podobě. Vitamín B3 je obsažen i v mléce a vejcích.

Nejvyšší množství vitamínu B3 však obsahuje pivovarské droždí.

Nyní zklameme všechny příznivce lahodného moku, nejedná se totiž o droždí ve formě piva, ale o droždí ve formě tabletek, které se dá zakoupit v lékárnách. Tato forma je zvláště vhodná pro děti, jelikož se dá bez větších problémů rozmělnit a podávat rozpuštěná ve vodě.

Pokud milujete sladkosti, alkohol nebo máte problémy s ledvinami, měli byste dávat pozor na správný příděl vitamínu B3. Spadáte totiž do skupiny lidí, kteří potřebují dvakrát až třikrát více vitamínu B3.

Zajímavostí je, že niacin se v některých východních a asijských zemích používá jako přídavek ke zlepšení barvy mletého masa (přítomná kyselina nikotinová reaguje s hemoglobinem a myoglobinem za vzniku barevného komplexu, který dělá mleté maso na pohled kvalitnější a žádanější). V Evropě však není použití niacinu k tomuto účelu dovoleno. Doporučené denní dávkování je u mužů 15 - 20 mg, u žen 13 - 15 mg a u dětí 9 - 16 mg.

Dále je důležité mít na paměti, že všechny vitamíny B-komplexu by se neměly přijímat jednotlivě, ale společně. Jednotlivé vitamíny jsou mezi sebou funkčně propojeny a k dobrému fungování jednoho je v mnoha případech důležitá i přítomnost jiného vitamínu řady B.

V přírodních produktech (zelenina, potrava obecně) se vitamíny B nacházejí také po skupinách, nenalezneme samotný izolovaný vitamín. Pokud chcete tělu dodávat vitamíny řady B, je vhodné je tedy dodávat prostřednictvím celého B-komplexu, než jednotlivě.

Výborným zdrojem vitamínu B3 je krom pivovarského droždí i samotné pivo. Dvě piva (1 litr) obsahují 45 % DDD vitamínu B3, dále 20 % DDD vitamínu B2, 31 % vitamínu B6 a dokonce až 52 % DDD kyseliny listové, neboli vitamínu B9. Občasná konzumace v rozumné míře je tedy nejenom příjemná, ale i velmi zdravá.

Nedostatek vitamínu B3

Stejně jako u ostatních vitamínů B-komplexu, pokud bude dodrženo kvalitní a vyvážené stravování, nehrozí organismu nedostatek vitamínu B3. Pozorovatelný nedostatek se projevuje špatným trávením, nechutenstvím, nespavostí, revmatismem, bolestmi hlavy, příznaky demence a schizofrenie.

Při akutním nedostatku vitamínu B3 se projevuje nemoc označovaná jako pelagra, neboli “pele agra” – ve volném překladu drsná kůže. Pelagrou se souhrnně nazývá nemoc tzv. tří „D“ – Dermatis (kožní vyrážky), demence a diarrhoea (průjem). Osoby trpící touto nemocí jsou na pohled apatické, mají unavený vzhled, jsou vyhublí a jejich kůže je na končetinách, zejména na loktech, krku a kolenou začervenalá, později zhnědne a vytvářejí se na ní puchýřky. Nemoc se projevuje i hnilobně páchnoucími průjmy, zvýšeným sliněním, halucinacemi, svalovou slabostí, třesem a celkovou nervozitou. Jak bylo již výše uvedeno, v našich zeměpisných šířkách je takto vážný průběh onemocnění takřka vyloučen, jelikož se nemoc projevuje zejména v oblastech, kde je klíčovou složkou potravy kukuřice (Mexiko), která sice niacin obsahuje, ale je obtížné ho z ní v dostatečném množství získat.

Vážnějším nedostatkem niacinu jsou ohroženi zejména alkoholici a lidé trpící genetickou poruchou metaboslismu tryptofanu.

Předávkování vitamínem B3

Obdobně jako ostatní vitamíny B-řady je i niacin ve vodě rozpustný a proto je jakékoliv nadbytečné množství rozpuštěno v moči a vyloučeno vylučovacím ústrojím ven z organismu. Citliví jedinci mohou špatně reagovat na vyšší dávky vitamínu B3 pocitem nepříjemného tepla, svěděním kůže, vyrážka, břišní nevolností a nauzeou (pocit na zvracení).

Akutní riziko z předávkování hrozí při užívání niacinu v gramových dávkách (nad 3 gramy/den) po delší dobu, kdy se předávkování projeví zarudnutím kůže, bolestí žaludku, nevolností, průjmem a možným poškozením jater.

Toxická dávka je 1,8 gramu na kilogram tělesné hmotnosti, což např. u dospělého muže vážícího 80 kg představuje 144 gramů čistého niacinu.

Rada na závěr

Doporučená denní dávka niacinu je cca 17 mg pro muže a cca 13 mg pro ženu. Toto množství odpovídá přibližně 150 g kuřecího masa nebo běžné porci ryby. Kdyby si mexičtí farmáři balili do své chutné tortily kousek kuřecího masa, nemoc „drsné kůže“ by v těchto končinách nebyla tak rozšířená. A co můžete udělat pro své zdraví Vy? K večeři čerstvá ryba a místo obyčejného rohlíku třeba kvalitní černé pečivo – Vaše tělo Vám bude vděčné.



Přidejte zkušenost s: Vitamín B3?
Diskuse o potravních doplňcích