Vitamín B13

Další názvy: kyselina lipoová, 6,8-dithiooktanová kyselina

V textu najdete: Popis doplňku, Účinky doplňku, Dávkování doplňku, Nedostatek doplňku, Předávkování doplňkem

Popis vitamínu B13

Metabolismus nadevše

Jeden v posledních vitamínů „béčkové řady“ – takzvaného B-komplexu. Spolu s ostatními vitamíny B-komplexu (thiamin, riboflamin, kyselina pantotenová a niacin) pomáhá v metabolickém procesu přeměňovat sacharidy, tuky a bílkoviny získané potravou na využitelnou energii. Stejně jako beta karoten je významným antioxidantem, který eliminuje nebezpečné volné radikály, které mohou poškodit tkáňové buňky.

Účinky vitamínu B13

Doporučuje se podávat sportovcům a obecně osobám podléhajícím vysokému fyzickému zatížení, podporuje látkovou výměnu a zlepšuje citlivost vzniklou poškozením nervů. To se projevuje zejména u diabetických pacientů, kterým hrozí riziko náhlé smrti pro srdeční selhání na základě nervového poškození.

Mezi další klady lipoové kyseliny patří její pozitivní vliv na vývoj šedého zákalu, spolu s dalšími vitamíny jako je cholin a potravinový doplněk lecitin pomáhá udržovat paměť při Alzheimerově chorobě. V neposlední řadě zmírňuje projevy některých onemocnění, jako je psoriáza, chronický únavový syndrom a částečný vliv má i na AIDS.

Výhodou vitamínu B13 je jeho rozpustnost ve vodě i v tucích, čímž se stává jakýmsi univerzálním antioxidantem.

Dávkování vitamínu B13

Není nad vyváženou potravu

Organismus si je schopen vitamín B13 sám vyrobit, ale jeho zásoba není postačující. Proto je nesmírně důležité, aby tělo dostávalo v rámci vyvážené stravy dostatečné množství tohoto vitamínu. Obvyklé doporučené dávky jsou v rozmezí od 50 do 150 mg denně, při specifických onemocněních se doporučuje dávky navýšit na rozmezí od 100 do 200 mg třikrát denně.

Kvalitními potravinovými zdroji je maso, játra, ledvinky, brambory, pivovarské kvasnice a kořenová zelenina. Pozor si však musíme dát při tepelné úpravě, neboť vitamín B13 je tepelně labilní a rozkládá se vlivem varu a denního světla. Díky nestabilitě vitamínu B13 je jeho získání z potravy poměrně složité a mnohdy nepostačující. Nemocní lidé by měli po poradě se svým lékařem užívat vhodné potravinové doplňky.

Nedostatek vitamínu B13

Díky komplikovanému získání vitamínu B13 z potravy je nedostatek vitamínu poměrně častý, ale nepřináší žádné razantnější komplikace, jelikož samotná spotřeba tohoto vitamínu není příliš vysoká. Akutní nedostatek se může projevit záněty nervů, zadržováním vody v organismu a zpomalením akce srdeční.

Předávkování vitamínem B13

Vitamín B13 je vitamín rozpustný ve vodě, proto veškeré nadbytečné množství tohoto vitamínu odejde z těla rozpuštěné v moči bez předchozího ukládání. Při užívání kyseliny lipoové nejsou prozatím známy žádné závažnější vedlejší účinky.

U citlivých jedinců může vysoká dávka vitamínu způsobit kožní vyrážky nebo mírné zažívací potíže.

Rada na závěr

Nedostatky jednotlivých vitamínu B-komplexu se špatně definují, jelikož se nikdy neprojevují samostatně. Vyvážená pestrá strava by Vám měla pomoci tento deficit odstranit.



Přidejte zkušenost s: Vitamín B13?
Diskuse o potravních doplňcích