Vitamín B12

Další názvy: kobalamin

V textu najdete: Popis doplňku, Účinky doplňku, Dávkování doplňku, Nedostatek doplňku, Předávkování doplňkem

Popis vitamínu B12

Vitamín B12 řadíme do skupiny takzvaných „béčkových“ vitamínů, souhrnně označovaných jako B-komplex. Jedná se o ve vodě rozpustný vitamín, tepelně nestálý, který hraje důležitou roli při krvetvorbě. Bez tohoto vitamínu by červené krvinky byly příliš veliké a nedokázaly by správně plnit svoji funkci - předávat kyslík buňkám. Kromě krvetvorby je vitamín B12 důležitý pro správnou funkci nervového systému a pro tvorbu buněčných membrán.

Jak název napovídá, centrálním atomem v molekule vitamínu B12 je kobalt. Tento kov tak tvoří podobné uspořádání, jako železo v molekule hemoglobinu. Je důležitý pro dělení buněk, syntézu DNA (deoxyribonukleová kyselina – nosič genetické informace) a ATP (Adenosintrifosfát – zásobárna energie v lidském organismu). Krom výše zmíněných funkcí zajišťuje vitamín B12 prostřednictvím svého vlivu na nervové buňky (urychluje syntézu neurotransmiterů – přenašečů vzruchové informace mezi nervovými buňkami) dobré emoční zdraví a vyváženou psychiku.

Nepostradatelný je vitamín B12 také při buněčném metabolismu, zpracování bílkovin, tuků a cukrů. Spolu s dalšími vitamíny B-komplexu, vitamínem B6 a kyselinou listovou zajišťuje ochranu cévního řečiště a tím zmírňuje dopady aterosklerózy a dalších onemocnění cév a kardiovaskulárního systému.

Svoje využití má ale i v ryze všedních obtížích, jako je kopřivka, deprese, nespavost a ušní šelest nebo hučení v uších.

Dávkování vitamínu B12

Jatýrka na smetánce

Doporučená denní dávka vitamínu B12 je 3 µg denně. Při vyšších dávkách se vitamín B12 ukládá v játrech, kde jeho zásoba vystačí na 3 až 7 let. Alkoholikům a ženám používajícím hormonální antikoncepci se tato zásoba zmenšuje, neboť dochází k inaktivaci vitamínu.

Vitamín B 12 je bohatě obsažen hlavně v živočišných produktech. Mezi zásobárny B12 patří především vejce, mléko, sýry, maso, zvířecí vnitřnosti (ledvinky, játra a srdce) a některé mořské řasy. Jako vegetarián můžete vitamín B12 získávat ze zakvašených potravin.

Vyváženou stravou si zajistíte správný přísun potřebného množství vitamínu B12 do organismu, což bude mít za následek zlepšení paměti, schopnosti koncentrace a rovnoměrně s tím se sníží riziko kardiovaskulárních chorob.

Nedostateku vitamínu B12

V našich zeměpisných šířkách je faktický nedostatek vitamínu B12 poměrně vzácný. Spíše než o nedostatku častěji hovoříme o zvýšené spotřebě, kterou tělo není schopno uhradit ze svých zásob. Problémy s nedostatkem vitamínu B12 mohou mít zejména vegetariáni a vegani, kteří vitamín B12 do těla nedodávají v rámci potravy, nebo alkoholici, kterým se vlivem alkoholu vitamín B12 v organismu inaktivuje. Mezi další faktory inaktivující vitamín B12 bychom mohli zařadit stres, dlouhodobé silné psychické vypětí a hormonální antikoncepci. Zvýšenou spotřebu tohoto vitamínu mohou pociťovat také staří a nemocní lidé.

Nedostatek vitamínu B12 se nejčastěji projevuje únavou, brněním končetin, oslabenými reflexy, bolestí svalů a kloubů. V důsledku více vlivů se u postižených projevují známky deprese, dezorientace a drobné poruchy paměti. Vyšším projevem nedostatku vitamínu je megaloblastická anémie a poškození nervového systému, které mohou vést až k projevům Alzheimerovy choroby

Předávkování vitamínem B12

Stejně tak jako u většiny vitamínů B-komplexu je i vitamín B12 rozpustný ve vodě a při dávkách přesahujících potřebné množství je nadbytečný vitamín bez užitku odveden močí a vylučovacím ústrojím ven z těla. Toxické působení vitamínu nebylo prokázáno. U citlivých jedinců se může projevit nadbytek vitamínu kopřivkovou reakcí, to je ale možné jen u velmi silného předávkování, nebo při požití velkého množství koncentrovaného vitamínu.

Rada na závěr

Obecně platí, že velkou zásobárnou vitamínů a minerálů jsou sami vnitřní orgány ostatních živočichů. Požívat se dají však jen některé. Obohacení Vašeho jídelníčku o ledvinky, srdíčko či jatýrka je tedy v těchto případech vhodná, i když pro některé ne moc chutná představa.



Přidejte zkušenost s: Vitamín B12?
Diskuse o potravních doplňcích