Vitamín B1

Další názvy: thiamin

V textu najdete: Popis doplňku, Účinky doplňku, Dávkování doplňku, Nedostatek doplňku, Předávkování doplňkem

Popis vitamínu B1

Duševní vitamín

Vitamín B1 je prvním z řady vitamínů, který spadá do kategorie tzv. „béčkových“ vitamínů, nebo známěji vitamínů B-komplexu. Jako vitamíny B-komplexu můžeme označit všechny vitamíny B (B1, B2, B3 atd.). jedná se o ve vodě rozpustný tepelně ne příliš stabilní vitamín, který se pro svůj specifický vliv na nervový systém často nazývá „duševní vitamín“.

Účinky vitamínu B1

Thiamin celkově slouží k udržení dobré funkce nervového systému a udržení duševní rovnováhy celkově tím, že navozuje optimismus, pomáhá překonávat emotivně stresové situace a zlepšuje drobné psychické poruchy jako netrpělivost a zmatenost. Tyto vlastnosti má díky své schopnosti blokovat nadměrnou tvorbu kyseliny pyrohroznové, která je vedlejším produktem cukerného metabolismu a způsobuje nervozitu. Dále napomáhá k posílení paměti, zmírňuje mořskou nemoc a posiluje chuť k jídlu.

Thiamin si tělo samo nedokáže syntetizovat ani jej nedokáže dlouhodobě skladovat (organismus si dokáže udržet postačující zásobu po období 4 až maximálně 10 dní – pokud není vystaven dlouhodobému stresu nebo značné fyzické zátěži), proto je nesmírně důležité thiamin pravidelně organismu dodávat, buď v podobě kvalitních potravin, nebo vitamínových doplňků.

Hlavním úkolem thiaminu je štěpení cukrů na glukózu, která poskytuje energii pro většinu životních procesů a je důležitým zdrojem energie pro mozek.

Dávkování vitamínu B1

Thiamin je přítomen, stejně jako řada dalších vitamínů B-komplexu, v nejrůznějších běžně používaných potravinách. Nejbohatším zdrojem Vitamínu B1 jsou neloupané obiloviny, dále maso, med, ořechy, brambory a jednou z největších zásobáren „béčkových“ vitamínů jsou pivovarské kvasnice.

Doporučené denní dávkování je u můžu 0,9 –1,5 mg a 0,8 –1,1mg pro ženy (včetně těhotných žen). U dětí je dávkování nižší, zhruba 0,9 – 1,0 mg a ve věku 1 – 3 roků je upraveno na hodnotu 0,3 – 0,7 mg denně.

Doporučené dávkování lze individuálně upravit (zvýšit) u těhotných žen, chronicky nemocných lidí, starých lidí, při pooperačních stavech, u alkoholiků a obecně jedinců, kteří jsou vystaveni zvýšené fyzické námaze či dlouhodobějšímu stresu. Tyto skupiny obyvatel by se měli vyvarovat konzumaci alkoholu, kofeinu obecně (tedy kofolových nápojů, kávy a čaje), jelikož právě tyto látky brání vstřebávání thiaminu. V případě silných konzumentů kofeinových nápojů je proto třeba thiamin užívat ve vyšších dávkách.

Dále je důležité mít na paměti, že všechny vitamíny B-komplexu by se neměli přijímat jednotlivě, ale společně. Jednotlivé vitamíny jsou mezi sebou funkčně propojeny a k dobrému fungování jednoho je v mnoha případech důležitá i přítomnost jiného vitamínu řady B. V přírodních produktech (zelenina, potrava obecně) se vitamíny B nacházejí také po skupinách, nenalezneme samotný izolovaný vitamín.

Pokud chcete tělu dodávat vitamíny řady B, je vhodné je tedy dodávat prostřednictvím celého B-komplexu, než jednotlivě.

Nedostatek vitamínu B1

V našich zeměpisných šířkách je nedostatek vitamínu B1, stejně jako ostatních vitamínů B-komplexu poměrně vzácný. Potravinami způsobená avitaminóza (nedostatek daného vitamínu) může nastat pokud z našeho jídelníčku úplně vyloučeníme vepřové maso, obiloviny a brambory. Tento nedostatek se projevuje jako nemoc beri-beri. Klasickými příznaky je vyčerpanost, srdeční obtíže, otupělost, chvilková ztráta paměti, nechutenství a celková nervozita a podrážděnost spojená s přecitlivělostí na hluk. Paradoxně se jedná o civilizační chorobu rozšířenou v bohatých státech, kde se konzumuje ve velké míře převážně bílé pečivo bohaté na sacharidy ale chudé na thiamin.

U chronických alkoholiků se nedostatek vitamínu B1 projevuje jako Wernickeova encelopathie.

Předávkování vitamínem B1

Jak již bylo uvedeno, thiamin je rozpustný ve vodě. V případě předávkování tímto vitamínem nám tedy nehrozí žádné větší nebezpečí, jelikož se veškeré nadbytečné množství vyloučí rozpuštěné v moči bez ukládání v těle. Předávkování tímto vitamínem je tedy v podstatě vyloučeno. Ojediněle se mohou projevit drobné vyrážky kopřivkovitého typu u citlivých jedinců, které po eliminaci nadbytku thiaminu z těla pominou.

Tip na závěr

Na rozdíl od jiných B vitamínů B1 má unikátní vlastnost. Je rozpustný ve vodě, je narušován teplotou nad 120° C, ničí se konzervováním, prudkým varem, opakovaným rozmrazováním a zmrazováním, ale zachovává se při vaření piva.

Pokud si tedy půjdete na jedno orosené přímo do pivovaru, děláte vlastně i něco pro své zdraví.



Přidejte zkušenost s: Vitamín B1?
Diskuse o potravních doplňcích
Inzerce:

Pečujete správně o svou pokožku?

Krásná a zdravá pokožka vyžaduje pravidelnou a hlavně správnou péči. Dvojnásob to platí zejména u atopické pokožky a to nejen v chladném či větrném počasí. (číst dále)