Vápník

Další názvy: Ca (Kalcium)

V textu najdete: Popis doplňku, Účinky doplňku, Dávkování doplňku, Nedostatek doplňku, Předávkování doplňkem

Popis vápníku

Kost bez kosti

Vápník je nejdůležitější asi pro svůj vliv na stavbu, pevnost a vývoj kostí. Je to totiž základní stavební kámen všech kostí a zubů v těle. Právě díky vápníku jsou kosti pevné a tvrdé, nepodléhají osteoporóze a správně se vyvíjejí. Krom kostí ovlivňuje i činnosti veškerých svalů, podporuje činnost nervů, zmírňuje poruchy trávení a uplatňuje se i při srážení krve a regulaci srdečního rytmu.

Účinky vápníku

Krom svého hlavního kosterního poslání se vápník uplatňuje i v nervovém systému, kde zajišťuje kvalitní přenos vzruchu mezi nervovými buňkami. Pokud ovšem tělo nemá dostatečný přísun tohoto minerálu, odebírá si jej z kostí, kde je 99% zásoba. Tímto kosti řídnou a stávají se křehčí, což se projevuje jako již zmíněná osteoporóza.

Pro správné využití vápníku je důležitá přítomnost i dalších prvků, zejména hořčíku a vitamínu D, který napomáhá ukládání vápníku do kostí. Pokud nastane nedostatek některého z těchto prvků, ovlivní to i zásoby ostatních a celkový nedostatek se projeví jako onemocnění známé pod označením křivice – rachitis.

Dávkování vápníku

Bez mléka ani ránu

Jak logika napovídá, nejvyšší potřebu vápníku budou mít těhotné ženy, dospívající a staří jedinci. Těhotné ženy potřebují dostatečný přísun proto, aby mohly bez poškození vlastního organismu zásobovat vápníkem organismus plodu.

Dospívající potřebují pokrýt náročnou spotřebu vápníku pro zdravý a kvalitní vývoj celé kostry a pro zásobení svalů a naopak staří jedinci potřebují vyšší dávky, aby zamezili řídnutí kostí a pokryli špatné vstřebávání vápníku.

Průměrná denní spotřeba vápníku činní cca 1 gram denně. Doporučené denní dávkování se uvádí v hodnotách 800 – 1000 mg denně, kdy je doporučováno dospívajícím a těhotným užívat až o 50 % více, než je doporučeno. Nezapomínejte také na vhodný poměr hořčíku, který by se měl spolu s vápníkem užívat.

Mezi nejkvalitnější a možná i nejlahodnější produkty obsahující vápník patří bezesporu mléko a mléčné výrobky. Dále je vápník obsažený ve většině listové zeleniny, semenech (zejména máku), ořeších, brokolici, ovesných vločkách a řadě minerálních vod.

Nedostatek vápníku

Nedostatek vápníku je fatální. Projevuje se zubními kazy, odvápněním kostí (již mnohokráte zmíněnou osteoporozóu), zvýšenou dráždivostí a křečemi ve svalech, bolestivou plynatostí, nervovým napětím, nevrlostí, nespavostí a neschopností uvolnit se. V pubertě může toto chování eskalovat až do agrese.

Mezi další pozorovatelné projevy nedostatku vápníku můžeme zařadit těžké bolesti v zádech a časté uvolňování zubů (paradentóza).

Nedostatek je tedy pro naše tělo opravdu vážným problémem. Zejména staří lidé by si měli uvědomit, že jejich tělo již není schopno vstřebávat takové množství minerálních látek, jako tomu bylo za mlada. Třeba právě vápník se nejlépe vstřebává do 35-ti let života. Poté množství vstřebaného vápníku klesá a pomalu se využívá vápník dříve hromaděný v kostech. Proto používání potravinových doplňků ve stáří není hanbou, ale naprostou nutností.

Předávkování vápníkem

Vápník není přímo toxický, ale při pravidelných vysokých dávkách (cca 2,5 gramu denně) může dojít k takzvanému zavápnění organismu, které se projeví například ledvinovými kameny. Krom toho dochází také k ovlivnění vstřebávání dalších minerálů, převážně zinku, železa a hořčíku.

Při vyšším dávkování než je doporučené se může projevit i plynatost, zažívací obtíže spojené se zácpou, zvracením a nechutenstvím. Tyto stavy bývají často doprovázeny žízní a bolestmi hlavy.

Projevy předávkování však mohou pocítit i jedinci užívající doporučené dávky, zde je za příčinou nutno hledat problémy s ledvinami a následným vylučovacím systémem. Nedostatečná činnost ledvin je jedním z těchto problémů.

Rada na závěr

Vápník je jedním z nejdůležitějších minerálů, protože udržuje naši oporu těla – kostru - v perfektní formě. Existuje však řada lidí, kteří nepijí mléko a nechutnají jim mléčné výrobky. Tyto osoby později pocítí nedostatek vápníku tou nejhorší formou.



Přidejte zkušenost s: Vápník?
Diskuse o potravních doplňcích