Selen

Další názvy: Se (Selenium)

V textu najdete: Popis doplňku, Účinky doplňku, Dávkování doplňku, Nedostatek doplňku, Předávkování doplňkem

Popis selenu

Selen pro krásu

Selen je v přírodě vzácně se vyskytující minerál a proto se i v potravě nachází v malém množství. Pro lidský organismus má však zásadní účinky. Bylo zjištěno, že funguje jako vynikající antioxidant, tedy že chrání náš organismus před nebezpečnými volnými radikály. Ještě důležitější roli sehrává v oblasti rakovinného bujení. Několik studií prokázalo, že dostatečné dávky selenu mají pozitivní vliv na vznik rakoviny. Lidé užívající 200 μg selenu denně měli o 40 až 70 % nižší výskyt rakoviny (v závislosti na typu rakoviny a dalších jedinečných faktorech).

Účinky selenu

Krom rakoviny má selen blahodárný vliv také v prevenci šedého zákalu a makulární degenerace, což je hlavní příčina zrakových poruch u lidí v pokročilém věku života. Dále napomáhá imunitnímu systému, je důležitý pro přeměnu hormonů štítné žlázy, účastní se syntézy prostaglandinů, s vitaminem E zajišťuje elasticitu buněčných tkání, zlepšuje průběh některých chronických onemocnění (revmatická artritida, lupus, psoriáza…), zlepšuje využiti kyslíku srdečním svalem a také redukuje tvorbu krevních sraženin, což má za následek menší riziko srdečních a mozkových příhod.

Selen se rovněž využívá i v kosmetickém průmyslu. Bylo prokázáno, že odstraňuje poruchy vyvolané stářím, zmírňuje vrásky a vyhlazuje pleť. Pokud tedy používáte nějakou formu pleťové masky obsahující selen, je to jen dobře. Selen nejenom že zmírňuje viditelné projevy stárnutí, ale v omezené míře stárnutí i zpomaluje. Zabraňuje vzniku lupů a zajišťuje celkově elastičtější pokožku.

Dávkování selenu

Pozor na dávky

Běžná denní spotřeba selenu v organismu činní přibližně 25-100 mikrogramů. Selen se doporučuje užívat společně s vitamínem E, jelikož se vzájemně ovlivňují a společně dokážou být tělu prospěšnější, než každý zvlášť. Doporučná denní dávka selenu je 65 μg pro muže i pro ženy. Krátkodobé léčebné dávky mohou být i vyšší – až 400 či 600 μg denně, ale neměli by nikdy přesáhnout hodnotu 900 μg denně, jelikož nad touto hodnotou se stává selen silně toxickým.

Mezi nejbohatší zdroje selenu patří para ořechy, dary moře, vnitřnosti, drůbež a maso celkově. Vyšší hodnoty selenu najdeme i v zrnech, kvalitním celozrnném pečivu,** vejcích, ovesných vločkách, brokolici, fazolích a divoké rýži. Právě zmíněné para ořechy mohou v několika oříšcích obsahovat až 120 μg selenu – záleží na jejich pěstování, čerstvosti a skladování. Zhruba poloviční porci selenu obsahuje třeba **skopová ledvina.

Selen také redukuje bolesti kloubů, proto zvýšenou spotřebu pociťují zejména staří lidé. Obecně mají vyšší spotřebu selenu zřejmě muži, jelikož se kromě ledvin a jater hojně ukládá i ve varlatech. Správné dávkování by měli dodržovat zejména těhotné a kojící ženy, kuřáci a lidé s vyšším sklonem k rakovině.

Nedostatek selenu

Nedostatek selenu nemá vyloženě fatální následky spojené s kolapsem určité orgánové soustavy, spíše dochází ke statisticky vyšší pravděpodobnosti, že onemocníte rakovinou či obecně srdečním, zánětlivým nebo imunitním onemocněním. Vážnější vliv má nedostatek na plod dítěte. Vážný nedostatek selenu může v těhotenství zavinit vrozené poruchy dítěte.

Nedostatek se projevuje zejména v zemích (Anglie), kde je půda chudá na selen a potraviny tak obsahují tohoto minerálu minimum.

Mezi pozorovatelné projevy nedostatku selenu patří svalová slabost, podrážděnost a únava. Tyto projevy jsou časté u nedostatku více minerálů, proto patří jejich přesné rozklíčování do rukou lékaře.

Předávkování selenem

Selenem se můžeme poměrně snadno otrávit. Dávky nad 900 μg denně jsou pro lidské tělo toxické a projevují se poruchami trávení, nevolností přecházející ve zvracení, vypadáváním vlasů, depresí a nervozitou. Rozdíl mezi vyššími léčebnými dávkami v případě akutní léčby rakovinného bujení a dávkami toxickými je velmi malý. Sílu a množství dávky by v tomto případě měl vždy určit lékař! Pokud máte geneticky vyšší pravděpodobnost k onemocnění rakovinou, nikdy neprovádějte samoléčbu s vysokými dávkami selenu, ale vždy se poraďte se svým lékařem.

Rada na závěr

Lepší a pohodlnější než nemoc léčit, je předcházet jí. Prevencí, vyváženou stravou, pestrou na maso, zeleninu ale třeba i malé množství alkoholu a ostatních živočišných produktů můžete pohodlně zásobovat své tělo minerály a poskytovat mu tak dostatečný prostor pro růst a zdravý vývoj.



Přidejte zkušenost s: Selen?
Diskuse o potravních doplňcích