Měď

Další názvy: Cuprum

V textu najdete: Popis doplňku, Účinky doplňku, Dávkování doplňku, Nedostatek doplňku, Předávkování doplňkem

Popis mědi

Nejen dobrý vodič

Měď se účastní řady biochemických pochodů v organismu a to převážně ve spolupráci se zinkem. Zajišťuje správné fungování nervového systému, je účinná při prevenci vysokého krevního tlaku, podílí se na stavbě a udržování kostí a také je nezbytná pro tvorbu kolagenu, základní bílkoviny kostí, kůže a pojivových tkání.

Svůj nepostradatelný význam má i při tvorbě červených krvinek, kde napomáhá využití zásob železa. Udržuje správnou pigmentaci tkání ve vlasech, v kůži a v očích. Důležitá je také pro svoje antioxidační vlastnosti, kdy chrání naše tělo před nebezpečnými volnými radikály.

Svým charakterem udržuje celkovou imunity organismu a zajišťuje plodnost.

Dávkování doplňku

Je libo jatýrka?

Měď nalezneme v řadě potravin, v žádném případě bychom neměli konzumovat měď práškovou. Měď obsažená v potravinách má zcela jiné vlastnosti (vůči vstřebávání) než měď používaná v průmyslu.

Mezi nejlepší zásobárny mědi klasicky řadíme především játra, kakao, ořechy a houby. Vydatné zastoupení mědi mají také plody moře – korýši a měkkýši. Dalšími zdroji mědi jsou žitná mouka, celozrnné pečivo, obilné klíčky, ovesné vločky, droždí, rýže,** mrkev, banány, brambory, rajčata, hrozny, maliny, datle, pomeranče, jahody, švestky, ostružiny, olivy a **hrušky.

Důležité je pamatovat si, že měď se** ukládá v játrech. Proto je vhodné dodržovat **doporučené denní dávkování. To předepisuje 0,03 mg mědi denně na kilogram váhy, tedy přibližně 2 mg pro průměrného jedince denně. U dětí je tato dávka nepatrně vyšší. Denní potřebu kolem 1,5 mg toto dávkování pohodlně pokryje.

Nedostatek mědi

Nedostatek mědi je v našich zeměpisných končinách poměrně vzácný. Může se projevovat u starších lidí a nedonošených a podvyživených dětí, nebo u osob s poruchami vstřebávání.

Nedostatek se klasicky projevuje anémií – tedy chudokrevností, dalšími příznaky je zpomalení duševního vývoje, předčasné šedivění vlasů, zkrácení životnosti červených krvinek a zhoršením metabolismu cukrů.

Předávkování mědí

K předávkováním mědi může dojít pouze při dlouhodobém užívání vysokých dávek koncentrovaného potravinového doplňku. Běžným stravováním není předávkování možné (pokud nebudeme konzumovat ve vysoké míře pravidelně játra). Při vysokých dávkách se měď projeví jako toxin a naše tělo na něj bude reagovat podobně, jako kdyby se jednalo o olovo či rtuť.

Při požití množství většího než 2 gramy nastává akutní otrava mědí, která končí smrtí.

Výjimkou může být snad jen Wilsonova choroba, která nastává u jedinců, kteří mají vrozenou vzácnou genetickou poruchu, která způsobuje, že tělo nedokáže měď správně zpracovat, a ta se pak ukládá ve tkáních. Postižení trpí poškozením jater, demencí, křečemi a třesem. Tato nemoc se projevuje zejména u dětí.

Rada na závěr

Jelikož se měď ukládá v játrech, jsou právě zvířecí játra jedním z nejlepších zdrojů tohoto stopového minerálu. Pokud si občas rozšíříte svůj jídelníček o jatýrka na smetánce, potěšíte tím nejen Vaše chuťové buňky.



Přidejte zkušenost s: Měď?
Diskuse o potravních doplňcích