Lecitin

V textu najdete: Popis doplňku, Účinky doplňku, Dávkování doplňku, Nedostatek doplňku, Předávkování doplňkem

Popis lecitinu

Lecitin je poměrně známý doplněk stravy. Jedná se o látku patřící mezi fosfolipidy, která je masově používána zejména pro podporu mozkových funkcí. Málokdo však ví, že sám lecitin je součástí všech tělesných buněk a jeho dostatek prakticky zajišťuje dostatečnou propustnost buněčných membrán. Navíc dokáže rozpouštět cholesterol do té míry, že z něj vzniknou miniaturní částečky, které projdou bez ucpání i nejmenšími cévami.

Účinky lecitinu

Nejen pro mozek

Díky svým vlastnostem se lecitin často využívá při léčbě kardiovaskulárních onemocnění a onemocnění spojených s vysokým cholesterolem a krevním tlakem (srdeční záchvaty, arterioskleróza a další). Dále napomáhá hubnutí a snižuje toxický účinek alkoholu na játra. Mezi jeho další účinky můžeme zařadit blahodárný vliv na pokožku a vlasy, podporu imunitního systému, příznivé působení proti celulitidě a celkovou podporu centrálního nervového systému.

Nejužívanější je však zřejmě pro své působení v oblasti paměti a procesu učení, kdy díky svým vlastnostem zvyšuje koncentraci a optimalizuje duševní výkon jedince.

Některé studie dokonce udávají, že při dlouhodobém a pravidelném podáváním lecitinu může dojít ke zvýšení IQ až o 10 bodů.

Dávkování lecitinu

Parta HIC

Zvýšenou potřebu lecitinu pociťují zejména lidé trpícími zvýšenou hladinou cholesterolu, kardiaci, lidé s problémy se vstřebáváním a osoby vykazující vysokou fyzickou a psychickou námahu. Dále pak alkoholici a lidé ve vyšší míře konzumující alkohol. Právě tyto skupiny obyvatel by měli dbát dostatečného zásobení svého těla lecitinem.

Doporučená denní dávka lecitinu činní 2,5 g. Průměrná denní spotřeba se pohybuje od 2,5 do 3,0 gramů, ale u aktivních osob může být i vyšší.

Velice příbuznou látkou lecitinu je i cholin. Proto se doporučuje užívat ho společně s lecitinem, neboť při jejich kombinaci dochází k vzájemnému násobení jejich účinků. Dále se společně s nimi doporučuje učívat i vitamíny B-komplexu.

Nedostatek lecitinu

Nedostatek lecitinu se neprojeví žádnými vážnými zdravotními komplikacemi. Spíše můžeme konstatovat, že jeho nedostatek zhorší či zrychlí průběh některých onemocnění. Projevy nedostatku prozatím nebyly komplexně popsány a většinou souvisí s nedostatkem dalších minerálů a vitamínů a závisí na aktuálním zdravotním stavu jedince.

Předávkování lecitinem

Předávkování lecitinem není tak časté a dochází k němu většinou po požití koncentrovaných dávek nebo při dlouhodobém užívání dávek vysoko nad doporučenou hranicí. Při konzumaci dávky vyšší než 15 gramů denně dochází ve střevech k přeměně lecitinu na vedlejší odpadové produkty, tzv. neurotoxické biogenní aminy, které mohou způsobit pocení, nevolnost, zvracení,** nadýmání** a průjem.

Rada na závěr

Lecitin se nejčastěji prodává ve formě tobolek jako samostatný potravinový doplněk. Jako takový disponuje i antioxidačními vlastnostmi, kdy ochraňuje naše tělo před nebezpečnými volnými radikály a zpomaluje celkový proces stárnutí. S lehkou nadsázkou tak můžeme říci, že konzumace lecitinu Vám prodlouží mládí. Alespoň po zdravotní stránce.



Přidejte zkušenost s: Lecitin?
Diskuse o potravních doplňcích