Křemík

Další názvy: Si (Silicium)

V textu najdete: Popis doplňku, Účinky doplňku, Dávkování doplňku, Nedostatek doplňku, Předávkování doplňkem

Popis křemíku

Pevné svaly

Křemík je esenciální stopový prvek v našem organismu. Po chemické stránce se jedná o polokov, který všichni velmi dobře známe. Křemík je základním stavebním kamenem všech skel, využívá se při výrobě elektrotechnických součástek, keramiky a stavebních materiálů. V lidském těle se však nenachází v podobě písku, ale právě v podobě malých stopových množstvích odpovídajících několika desítkám miligramů (mg).

Účinky křemíku

Křemík je pro náš organismus důležitý zejména pro svoji účast na mnoha enzymových a metabolických procesech, kterých se právě prostřednictvím enzymů účastní. Dále přispívá spolu s vápníkem a hořčíkem ke stavbě pevných kostí a k tvorbě pojivových tkání (kůže, nehtů a vlasů). Je jedním ze základních stavebních kamenů svalových tkání, má vysoké protizánětlivé účinky, zrychluje hojení ran a působí proti stárnutí kůže.

Křemík se také pozitivně podílí na syntéze vitamínu B1 v lidském organismu, kontroluje přenos nervových impulsů a preventivně působí i v oblasti osteoporózy.

Křemík mimo jiné jako antioxidační prvek zmírňuje symptomy způsobené nedostatečnou imunitou a nebezpečnými volnými radikály.

Dávkování křemíku

Parta HIC

Křemík se doporučuje požívat především v celozrnných obilovinách, protože právě ty obsahují lehce vstřebatelnou formu křemíku. Krom těchto obilovin řadíme mezi kvalitní zdroje křemíku jablka, pomeranče, třešně, mandle, rozinky, penatové ořechy, syrové zelí, cibuli, karotku, čekanku, lilek, dýni, celer, červenou řepu, okurky, ryby, med a zrna obecně.

Doporučená denní dávka křemíku není přesně definována a v jednotlivých státech se nepatrně liší. Denní příjem křemíku se pohybuje přibližně v rozmezí 20-40 mg. Jako dostačující denní dávka se uvádí množství okolo 5-ti mg.

Nedostatek křemíku

Mezi příznaky, které můžeme z nedostatku přímo pozorovat patří přecitlivělost na chlad. Jinak nedostatek samotného křemíku se přímo neprojevuje. Projevuje se spíše celkový nedostatek v souvislosti s nedostatkem dalších důležitých prvků jako je vápník a hořčík. Tento deficit se projevuje především zvýšenou lomivostí nehtů, kostí a vlasů, deformacemi kostí a může dojít i k celkovému vypadávání vlasů.

Předávkování křemíkem

Křemík není v běžné potravě zastoupen v takovém množství, abychom se jím mohli předávkovat. Proto i příznaky předávkování jsou popisovány velmi výjimečně.

Předávkování se může projevit pouze v případě vysokého příjmu farmak nebo potravinových a minerálních doplňků obsahujících křemík (např. některé léky proti překyselení žaludku). V těchto případech lze pozorovat zvýšené riziko tvorby ledvinových kamenů.

Rada na závěr

Mezi vynikající zdroj křemíku, který jsme zde nezmínili, patří bezpochyby extrakt přesličky rolní - Equisetum arvense, který obsahuje koloidní kyselinu ortokřemičitou. Ta je nejdostupnějším zdrojem přírodního křemíku. Přeslička také představuje jakousi mystickou spojnici s prvohorami. Až si půjdete pro olej či čaj do lékárny, vzpomeňte si na to.



Přidejte zkušenost s: Křemík?
Diskuse o potravních doplňcích