Koenzym Q10

Další názvy: ubichinon, ubidekarenon, koenzym Q

V textu najdete: Popis doplňku, Účinky doplňku, Dávkování doplňku, Nedostatek doplňku, Předávkování doplňkem

Popis koenzymu Q10

Zdravé srdce

Koenzym Q10 patří mezi další látky, které tělo přirozeně obsahuje. Vyskytuje se převážně v aktivních a zatěžovaných buňkách, tedy buňkách kardiovaskulárního systému, v mozku a nervových buňkách, v buňkách svalových, v mitochondriích atp. Chemicky řadíme koenzym Q10 mezi do skupiny tzv. ubichinonů, tedy látek do kterých řadíme i chinon. Svými vlastnostmi je koenzym Q10 podobný vitamínu E a vitamínu K.

Koenzym Q10 je pro náš organismus nepostradatelný zejména v oblasti buněčného dýchání, energetického metabolismu a je také velmi důležitým katalyzátorem většiny biochemických reakcí probíhajících v těle. Chybí-li nám koenzym Q10, je poškozena energetická rovnováha v organismu a buňka přestává správně fungovat.

Účinky koenzymu

Koenzym Q10 bychom měli správně užívat, pokud se u nás vyskytují kardiovaskulární problémy, nebo pokud potřebujeme, aby náš srdečná aparát pracoval výkonněji a byl zdravý. Dále se koenzym Q10 úspěšně uplatňuje při stavech chronické únavy, slabosti, úbytku sil a to zejména ve vyšším věku. Navíc zpomaluje i degenerativní změny organismu závislé na věku. Podporuje také celkovou regeneraci dásní, snižuje jejich krvácivost a napomáhá rychlejšímu hojení jejich poranění.

Koenzym Q10 je rovněž významným antioxidantem, chrání tedy naše tělo před nebezpečnými volnými radikály a zvyšuje celkovou obranyschopnost organismu. Dále napomáhá při snižování nadváhy, působí preventivně před některými nádorovými onemocněními a je využíván i při léčbě vysokého tlaku, angiózních bolestech na hrudi a při Raynaudově,** Alzheimerově** a Parkinsonově chorobě.

Dávkování koenzymu Q10

Koenzym si tělo samo vyrobí

Koenzym Q10 je částečně přijímán běžnou potravou a částečně je produkován přímo v lidském organismu. Lidské tělo však nedokáže svoji výrobou pokrýt požadovanou spotřebu a proto je vhodné koenzym Q10 organismu doplňovat.

Mezi největší zásobárny koenzymu Q10 řadíme kukuřici, ořechy,** sóju, maso (drůbeží, vepřové i hovězí), ryby a dary moře obecně (sardinky, makrely), brokolici, špenát, řepkový, sójový a **sezamový olej.

Problémem však je, že značné množství tohoto doplňku se zničí již při průmyslové úpravě potravin například silným mražením, sterilizací apod.

Doporučené denní dávkování koenzymu Q10 činí 10 až 30 mg denně. U těžkých stavů a při akutním nedostatku koenzymu Q10 je možné nasadit jednorázově až 7× vyšší dávky. Ty zajistí dorovnání hladiny koenzymu na patřičnou mez a poté je možné dávky snížit na klasickou hladinu.

Mezi osoby potřebující vyšší množství koenzymu řadíme především aktivní sportovce a fyzicky usilovně pracující jedince. Dále pak dospívající, stresově zatížené jedince a jedince, kteří mají poškozené vstřebávání a tvorbu vlastního koenzymu. Jedná se tady zejména o staré a nemocné lidi, kterým po 40-tém roku života výrazně ubývá schopnost těla vstřebávat nebo si sám vyrábět koenzym Q10.

Dále by měli koenzym Q10 užívat lidé s poruchami kardiovaskulárního systému, s poškozením jater a vysokým krevním tlakem.

Nedostatek koenzymu Q10

Jeho nezbytnost podtrhuje fakt, že při nedostatku koenzymu Q10 dochází k poklesu výkonnosti a odolnosti organismu vůči vnějšímu okolí, stupňující se nedostatek vede k dysfunkcím srdečního aparátu a u nemocných a slabších jedinců může při dlouhodobém nedostatku končit tento stav až smrtí. To ale pouze v případě, že se hladina koenzymu Q10 dostane dlouhodobě pod hranici 75 % obvyklé zásoby. Což odpovídá kritickému nedostatku.

Předávkování koenzymem Q10

Koenzym Q10 je využívaný celým tělem a proto se vždy najde orgán či orgánová soustava, která nadbytečný koenzym nějakým způsobem využije. Pokud bychom tělo vystavovali dlouhodobým vysokým dávkám koenzymu nemusíme mít obavy, ani dlouhodobý příjem cca 100 mg koenzymu Q10 nevedl zatím k vzniku žádných nežádoucích efektů. Doporučuje se však vždy užívat tolik koenzymu, kolik je doporučeno na balení potravinového doplňku nebo lékařem.

U citlivých jedinců nebo při jednorázovém podání extremně vysoké koncentrované dávky se může projevit nevolností přecházející zvracení, průjmem a ztrátou chuti k jídlu.

Tip na závěr

Pokud jste začali s užíváním koenzymu Q10 a prozatím se nedostavili žádné výsledky – nezoufejte. Pokud trpíte silným nedostatkem Q10, do několika dnů byste měli pocítit výrazné zlepšení stavu. Pokud však máte hladinu Q10 pouze sníženou, projeví se účinky preparátu až za několik týdnů (obvykle do 2 měsíců).



Přidejte zkušenost s: Koenzym Q10?
Diskuse o potravních doplňcích