Hořčík

Další názvy: Mg (Magnesium)

V textu najdete: Popis doplňku, Účinky doplňku, Dávkování doplňku, Nedostatek doplňku, Předávkování doplňkem

Popis hořčíku

Uvolňující stopový prvek

Hořčík je důležitý stopový prvek v našem organismu. Po chemické stránce se jedná o lesklostříbrný kov, který všichni velmi dobře známe. Hořčík se velice často přidává do průmyslových slitin a upravuje tak jejich vlastnosti – ovlivňuje jak korozivzdornost tak i pevnost jednotlivých slitin. V našem těle ovšem nenajdeme kousky kovu, ale právě malá stopová množství odpovídající několika stovkám mikrogramů (μg). Hořčík existuje v několika formách, k nimž patří magnesium citrát, magnesium glukonát, magnézium sulfát a magnesium oxid. V přírodě je hořčík známý jako důležitá součást chlorofylu, tedy látky, díky které v rostlinách probíhá fotosyntéza.

Účinky hořčíku

Hořčík je jedním z univerzálních minerálů našeho těla. Má vliv na mnoho důležitých funkcí energetickým metabolismem počínaje a prevencí nemocí kardiovaskulárního systému konče. Zajišťuje snížení krevního tlaku, omezuje srdeční arytmii a rozšiřuje tepny. V minulých letech byl zkoumán i jeho pozitivní vliv na diabetes II. stupně, který dokáže uspokojivě zmírňovat. Hořčík také uvolňuje svaly při dlouhodobém zatížení, čehož využívají nejčastěji vrcholoví sportovci. Dále zlepšuje paměť a myšlení, zmírňuje menstruační potíže při menopauze – zejména křeče.

Hořčík se nachází v buňkách i kostech celého těla a jeho působení značně ovlivňuje přítomnost draslíku a vápníku. Hlavně vápník a hořčík musejí být ve správném poměru.

Samotný vápník může způsobit nedostatek hořčíku, mnoho hořčíku zase zpětně zabraňuje vstřebávání vápníku.Nejvhod­nější poměr hořčíku k vápníku je 1:2.

Mezi další pozitivní dopady hořčíku na náš organismus patří rozšíření dolních cest dýchacích při léčbě astmatu a bronchitidy, zmírnění příznaků chronické únavy, regulace funkce štítné žlázy, zabránění demineralizaci kostí a zavápnění srdečního aparátu a ledvin (vápenaté ledvinové kameny).

Dávkování hořčíku

Alkohol ne!

Potřeba hořčíku narůstá u mnoha lidí. Nejvyšší dávky hořčíku potřebují ženy těhotné, užívající hormonální antikoncepci a ženy v menopauze. Vyšší množství potřebují celkově staří a nemocní lidé, diabetici a lidé trpící vylučovacími problémy (silný průjem, časté močení).

Jedním z největších nepřátel hořčíku je alkohol. Uvádí se, že při požití 4 polévkových lžic alkoholu se zvyšuje spotřeba hořčíku cca pětkrát.

Dalším velkým nepřítelem je intenzivní průmyslové zemědělství a kyselé deště – zelenina vypěstovaná na chatě v přírodě hnojená čistě rostlinnými produkty bude obsahovat více hořčíku i dalších minerálů, než průmyslově pěstovaná zelenina hnojená chemickými hnojivy.

Obvyklá denní spotřeba hořčíku je 200 - 300 mg. Doporučené denní dávkování činí u dospělých 280 – 400 mg, pro děti ve stáří 1-3 roků = 40-80 mg, 4-6 let = 120mg a 7-10 let = 170 mg.

Dostatečné množství hořčíku získáme pestrou a pravidelnou stravou. Nejvhodnější jsou banány, mandle, lískové oříšky, sojové boby, semena, tmavá listová zelenina, celozrnné pečivo, pohanka, luštěniny, špenát a brambory. Dostatek tohoto minerálu je i v oblíbených minerálních vodách.

Nedostatek hořčíku

Vzhledem k častému stresu a zelenině, která je díky průmyslovému pěstování a zpracování chudší na hořčík, je nedostatek hořčíku i přes jeho obsah ve většině potravin poměrně častý.

Při nedostatku hořčíku odchází z těla i zásoby vápníku, což násobí možné poškození organismu.

Mezi nejznámější projevy nedostatku řadíme předčasnou ztrátu zubů, jejich křehkost a vyšší kazivost, špatný vývoj kostí, pomalé hojení zlomenin, podrážděnost, únavu, nepravidelný tep, nespavost, svalové křeče a žaludeční vředy, třes rukou a vlivem více aspektů se může vyskytnout i deprese, dezorientace a halucinace.

U dětí se může nedostatek projevit nočním pomočováním a při vážných poškozeních ledvin a zásobení těla minerály se mohou vyskytnout i ledvinové kameny.

Předávkování hořčíkem

Při běžném užívání předávkování hořčíkem nevzniká. Vyšší množství hořčíku jsou regulovány samotným organismem (při vyšších koncentracích vstřebávání klesá) pomocí ledvin. Projevy silného předávkování se projeví až při konzumaci vyšší dávky koncentrovaného doplňku. A o jakých projevech že to mluvíme? Převážně se jedná o silný průjem a nevolnost. Pokud organismus nedokáže vyšší dávky zpracovat nebo vyloučit, může se projevit i slabost, letargie, zmatenost a poruchy srdečního rytmu. Při nadbytku hořčíku dochází ke snížení krevního tlaku, což vede ke vzniku závratí.

Rada na závěr

Hořčík má také blahodárný vliv na naše duševní zdraví. Pokud se tedy cítíte často bezdůvodně podráždění, přepracovaní, unavení a celkově přetažení, projevuje se u vás možná nedostatek hořčíku. Pokud budete v dostatečné míře konzumovat potraviny bohaté na hořčík, nemělo by vás v budoucnu nic rozhodit.



Zkušenosti uživatelů s Hořčík

Přidejte zkušenost s doplňkem Hořčík?

Křeče přestanou po Magnesii - Markl (26.03.13)

Když mám problém se svalovými křečemi, tak mám vyzkoušeno pití minerální vody MAGNESIA. Obsahuje přírodní hořčík. A je po křečích !
Diskuse o potravních doplňcích