Glukosamin

V textu najdete: Popis doplňku, Účinky doplňku, Dávkování doplňku, Nedostatek doplňku, Předávkování doplňkem

Popis glukosaminu

Kloubní výživa

Glukosamin je tělu vlastní látka, která – jak název napovídá – vzniká v našem organismu biochemickými pochody z glukózy, tedy z cukrů. Glukosamin je pro naše tělo velice důležitý. Můžeme bez nadsázky říci, že bez glukosaminu bychom se jen obtížně pohybovali. Je totiž součástí všech kloubních chrupavek a vazivových tkání. Právě díky němu jsou chrupavky, které se vyskytují na koncích kostí a zajišťují spojení s dalšími kostmi v kloubech, pevné, pružné a hladké.

Vzhledem ke svým vynikajícím vlastnostem se používá především pro léčbu a prevenci artrózy, osteoporózy a dalších nemocí spojených s problémy s chrupavkami, klouby a pohybovou soustavou obecně. Samotný glukosamin dokonce krom regenerace stávající chrupavky podporuje i tvorbu další kloubní chrupavky. Ta se v jeho přítomnosti stává pružnější a odolnější vůči opotřebení. Právě díky těmto vlastnostem je glukosamin často označován jako „kloubní výživa“ lidského těla.

Kromě účinků na samotný kloub glukosamin zmírňuje i bolest a velikost zánětu při artróze. Toho všeho dociluje účinným ovlivněním metabolických dějů probíhajících ve chrupavce. Jelikož se jedná o dlouhodobý proces, úlevu pocítíme až po několika týdnech. Je proto vhodný zejména jako prevence nebo při dlouhodobé léčbě.

Glukosamin se nejčastěji vyskytuje ve dvou podobách – jako sulfát a jako chlorid. V potravinových doplňcích je lepší, pokud se vyskytuje jako sulfát, neboť jako sulfát je pro naše tělo užitečnější a lépe se vstřebává.

Dávkování Glukosaminu

Klouby máme jen jedny

Udávaná doporučená denní dávka glukosamin sulfátu je 1,5 g denně po dobu nejméně 2 měsíců. Po této době se začne účinek glukosaminu projevovat a my začneme pociťovat úlevu při pohybu, naše klouby budou pružnější a méně ztuhlé. Čím déle budeme glukosamin užívat tím lépe pro naše klouby.

Jak logika napovídá, nejvyšší potřebu glukosaminu budou mít těhotné a kojící ženy, děti, dospívající jedinci ve vývinu a převážně staří lidé. Zvláště lidé nad 50 let věku, kteří mají problémy s pohybem by měli uvažovat o užívání kloubních preparátů obsahujících glutosamin.

Glukosamin se nejvíce ukládá v kloubech, kostech a chrupavkách. Proto jsou také kosti a chrupavky největší zásobárnou glukosaminu. Zvířata v tomto nemají problém, ale pro nás je tento zdroj poněkud nevhodný. Člověk nejčastěji získává glukosamin z krabů, ústřic a ulit garnátů. Mezi exotičtější zdroje můžeme zařadit výtažek z indického stromu boswelia a výtažek z celerových semen. V případě, že tyto potraviny nemáte běžně k dispozici, doporučuje se užívat volně prodejné potravinové a kloubní preparáty.

Nedostatek glukosaminu

Nedostatek glukosaminu se může projevit především vážnými problémy pohybové soustavy, ztuhlostí kloubů, záněty a bolestivým pohybem. Vhodné dávkování tyto problémy účinně odstraňuje. Pokud již trpíte artrózou a glukosamin doposud neužíváte, měli byste uvažovat o jeho zařazení do Vašeho jídelníčku.

Předávkování glukosaminem

Předávkování glukosaminen je velmi obtížné. Při akutních artrózních stavech jsou podávané dávky několikanásobně vyšší než dávky doporučené a žádné vážné problémy v souvislosti s těmito dávkami nebyly zatím popsány. Výjimečně se může předávkování projevit žaludečními obtížemi, nadýmáním, zácpou nebo průjmem.

Rada na závěr

Pokud jste již začali glutosamin užívat a máte pocit že Váš stav se nijak nezlepšil, nevěšte hlavu. Trvá několik týdnů (obvykle 6 až 8), než se účinek glukosaminu plně projeví. Po této době by měli začít problémy postupně odeznívat.



Přidejte zkušenost s: Glukosamin?
Diskuse o potravních doplňcích