Fosfor

Další názvy: Phosphorus, P

V textu najdete: Popis doplňku, Účinky doplňku, Dávkování doplňku, Nedostatek doplňku, Předávkování doplňkem


Popis fosforu

Pevné zuby

Fosfor je důležitý stopový prvek v našem organismu. Po chemické stránce se jedná o nekovový prvek, který všichni dobře známe. Fosfor má více chemických modifikací a využívá se jak v zubních pastách, tak třeba i v pracích prášcích či samozápalných leteckých pumách. Při biologickém použití se fosfor nenachází volný, ale je vždy vázaný - třeba ve formě fosforečnanů. V lidském organismu se konkrétně nejčastěji nachází ve formě hydroxyapatitu.

Fosfor je nesmírně důležitý, neboť se jedná o základní stavební jednotku molekuly přenašeče energie – molekuly ATP (adenosintrifos­fát). Krom ATP je fosfor součástí i ostatních nukleových kyselin, účastní se metabolismu cukrů, tuků a bílkovin a v neposlední řadě je složkou měkkých tkání a buněčných membrán.

Fosfor je v lidském těle zastoupen jako druhý nejčastější minerál (prvním je vápník). Jeho obsah tvoří cca 1% tělesné hmotnosti. Průměrný člověk o váze 70 kg má tedy v organismu cca 700 g fosforu. Z tohoto množství je nejvíce zastoupen v kostech a zubech, kde je cca 80 – 85 % fosforu. Zbytek se nachází v již zmíněných měkkých tkáních, buněčných membránách a v krvi, srdci, mozku a svalech.

Účinky fosforu

A čím že je fosfor dále důležitý? Jelikož je jeho regulace v těle spojena převážně s regulací vápníku (v kostech je poměr vápníku a fosforu 2:1), má fosfor podpůrné vlastnosti vápníku a naopak. Zajišťuje tvorbu a udržování pevných kostí a zdravých zubů, zajišťuje udržení pravidelného tepu srdce a je také potřebný pro mozek a nervovou tkáň celkově. Do této chvíle jsme mluvili o anorganické formě fosforu. Organickou formou je fosfor, který je součástí fosfolipidů, fosfoproteinů a nukleových kyselin. Jako takový je zase důležitý pro** energetický metabolismus**.

Mezi další funkce fosforu v těle řadíme jeho protizánětlivý účinek při hnisavých zánětech, pomáhá při bolesti žilního systému, reguluje správnou funkci ledvin a spolu s vitamínem D pomáhá proti rachitidě. Optimální zásobení fosforem rovněž vyvolává vyšší fyzický výkon a bojuje proti únavě.

Dávkování fosforu

Bez něj to nejde

Fosfor je opravdu životně důležitým prvkem v našem těle, bylo by obtížné stanovit buněčný proces, na němž by se – ať už přímo či nepřímo – nepodílel fosfor. Proto bychom měli dbát na kvalitní zásobení fosforem. Jeho zvýšený příjem můžou pociťovat těhotné a kojící ženy, dospívající a osoby trpící vylučovacími problémy (silným průjmem, častým močením), kdy fosfor z těla odchází právě těmito cestami.

Předpokládaná denní spotřeba činí cca 700 mg (v závislosti na aktuálním zdravotním stavu). Doporučené denní dávkování se udává v rozmezí** 800 – 1200 mg** (průměrně 1 gram) denně. Toto množství zdravý člověk bez problému pokryje z pravidelné pestré stravy. Nejbohatšími potravinami na fosfor jsou obilné klíčky,** tmavý chléb, mléčné výrobky, brambory, oříšky, med, vnitřnosti a **maso obecně.

Nedostatek fosforu

Vhledem k obsahu fosforu v potravě je jeho nedostatek poměrně vzácný. Pokud dodržujete pravidla zdravého a vyváženého stravování, nemusíte mít o zásobování svého těla žádné obavy. Pokud se přeci jen objeví projevy z nedostatku, jedná se zejména o stavy slabosti, únavy a nervové poruchy. Při kritickém nedostatku dochází k poruchám metabolismu, zvyšuje se lomivost kostí a zubů, dochází ke ztrátě chuti k jídlu, bolestem a ztuhlosti** kloubů**.

U jedinců postižených nedostatkem fosforu se může také projevit křivice (tzv. rachitis), která je typická u nedostatku vitamínu D. Proto rozeznání skutečné příčiny problémů patří do rukou lékaře a neměli bychom se pokoušet o samoléčbu.

Předávkování fosforem

Předávkování fosforem nemá ve svém důsledku žádné velký fatální vliv na náš organismus. Pokud však budeme dlouhodobě užívat vysoké dávky fosforu, omezíme tím vstřebávání železa a vápníku – tyto mechanismy jsou totiž vzájemně propojeny. Sice si upevníme zásobu fosforu, ale nevědomky si tak poškozujeme zásoby ostatních minerálů.

Nadbytek fosforu může vést i k vápenatění měkkých tkání (zejména ledvin), což vede k jejich poškození. Proto by maximální denní příjem neměl přesáhnout v produktivním věku 4 gramy (400 % DDD) a po 70. roku věku maximálně 3 g (300 % DDD).

Rada na závěr

Velkou zásobárnou fosforu jsou i známé kolové nápoje. Při jejich užívání si však dávejte pozor. Kofein v nich obsažený deaktivuje řadu jiných vitamínů a také obsah cukrů v těchto nápojích není nikterak zdravý. Nic Vám nebrání si udělat radost a občas si dopřát nějaký ten kolový nápoj, v žádném případě by se ale neměl stát hlavní složkou Vašeho nápojového lístku.



Přidejte zkušenost s: Fosfor?
Diskuse o potravních doplňcích