Fenylalanin

Další názvy: DLPA, Pha, Pa, Phe, F

V textu najdete: Popis doplňku, Účinky doplňku, Dávkování doplňku, Nedostatek doplňku, Předávkování doplňkem

Popis Fenylalaninu

Fenylalanin je jedna z kódovaných esenciáních aminokyselin vyskytujících se v lidském organismu. Stejně jako ostatní aminokyseliny se vyskytuje ve své pravotočivé a levotočivé formě. Kromě faktu, že se jedná o základní stavební kámen mnoha neurotransmiterů (přenašečů vzruchů v nervovém systému) má tato aminokyselina unikátní schopnost zvyšovat hladinu endorfínů a enkefalínů, čímž zlepšuje náladu, zvyšuje mentální bělost, potlačuje depresi, zlepšuje paměť, sexuální výkonnost a snižuje také nadměrnou chuť k jídlu.

Účinky Fenylalaninu

Fenylalanin působí také jako analgetikum, tedy jako lék proti bolesti. Pomáhá snižovat chronické křečovité bolesti svalů a kloubů (artróza, bolesti zad, migréna, bolesti v předmenstruačním období a období menopauzy) a umožňuje tak bezbolestný pohyb. Na rozdíl od ostatních analgetik odstraňuje bolest bez negativních vedlejších účinků. Jeho použití jako přirozeného analgetik je často využíváno při Parkinsonově chorobě, roztroušené skleróze a revmatoidní artritidě.

V kombinaci s dalšími vitamíny (B6, D) se často využívá při léčbě těžkých depresí a bipolárních psychických poruch jako je schizofrenie a maniodepresivní psychóza.

Vážnou komplikaci spojenou s poruchou zpracování fenylalaninu označujeme jako fenylketonurii, což je nemoc, při níž organismus nedokáže fenylalanin přeměnit na tyrosin.

Dávkování fenylalaninu

Fenylalaninu potřebuje náš organismus dostatečné množství, jelikož jeho průměrná denní spotřeba činí cca 0,5 až 2 gramy. Doporučené denní dávkování se proto pohybuje v rozmezí 1 – 2 gramů denně. Vyšší potřebu mají starší lidé, naopak během těhotenství či kojení se nedoporučuje tento prvek užívat, stejně tak pokud máte problémy s vysokým krevním tlakem nebo se u Vás vyskytuje maligní melanom – nádor.

O vhodnosti užívání by se měli poradit s lékařem i lidé mající problémy s vylučováním, osoby s onemocněním jater a ledvin.

Nejvhodnějším zdrojem fenylalaninu jsou běžné potraviny jako mléko a mléčné výrobky, kvasnice, mandle, maso, oříšky a vejce. Velké množství fenylalaninu se nachází i v umělém sladidle aspartamu, které se často používá jako sladidlo do ochucených limonád. Když si budete pozorně všímat, řada potravin obsahujících aspartam je označena varovným nápisem: Nevhodné pro osoby s fenylketonurií.

Pokud trpíte fenylketonurií, musíme omezit dávky fenylalaninu a naopak užívat více tyrosin. Pokud byste mylně místo tyrosinu užívali fenylalanin, velice byste si svému tělu ublížili.

Nedostatek fenylalaninu

Nedostatek fenylalaninu se může u člověka projevit zmateností, dezorientací, emoční odevzdaností doprovázenou depresemi, zhoršením paměti a procesu pamatování, změnami v chování, sníženým zájmem o sex, či šedým zákalem.

Předávkování fenylalaninem

Pokud budeme užívat Fenylalanin ve vyšších dávkách, než jsou doporučené, můžeme pociťovat projevy předávkování. Sám fenylalanin není toxický, ale v čisté formě ve vyšší koncentraci může způsobovat úzkost, bolesti hlavy, nevolnost přecházející ve zvracení a zvýšení krevního tlaku.

Rada na závěr

Fenylalanin je sice analgetikum, ale jelikož se jedná složku aminokyselin, které se účastní v lidském organismu řady důležitých biochemických pochodů, je důležité se o jeho užívání ve větší míře poradit s lékařem. Některé nemoci nebo již užívaná léčiva by mohla s tímto prvkem interagovat a způsobit vážné komplikace.



Přidejte zkušenost s: Fenylalanin?
Diskuse o potravních doplňcích