Draslík

Další názvy: Kalium, K

V textu najdete: Popis doplňku, Účinky doplňku, Dávkování doplňku, Nedostatek doplňku, Předávkování doplňkem

Popis draslíku

Nejdůležitější minerál

Draslík je důležitý stopový prvek v našem organismu. Po chemické stránce se jedná o měkký alkalický kov, který všichni dobře známe zejména z rostlinných hnojiv. V našem těle ovšem nenajdeme kousky kovu, ale právě malá množství odpovídající zhruba 5-ti gramům (g). Draslík řadíme mezi ty nejdůležitější prvky, ze všech alkalických prvků, které lidský organismus obsahuje a využívá. Jeho největší část nalezneme v buňkách – cca celých 86 %.

Účinky draslíku

A čím že je tento prvek tak nesmírně prospěšný? Draslík zajišťuje prakticky veškeré funkce v lidském organismu: podílí se na přesné funkci kardiovaskulárního systému, snižuje krevní tlak (při poruchách v zásobování těla draslíkem může dojít až k poruchám srdečního rytmu), zajišťuje svalový tonus, napomáhá celkové stabilitě vnitřního prostředí a v neposlední řadě ovlivňuje náš nervový systém.

Nevýhodou draslíku je, že se z těla vylučuje krom moči i potem. Proto je nesmírně důležité draslík doplňovat a to zejména při velké fyzické námaze, nebo v letních měsících. K tomu, aby byla hladina nitrobuněčného draslíku stálá, napomáhá speciální mechanismus v těle, „sodík-draslíková pumpa“, která je poháněna energií z ATP (adenosintrifos­fát). Tato pumpa neustále čerpá ionty draslíku do buňky a ionty sodíku ven z buňky, čímž upravuje klidový potenciál buněk. Kromě této pumpy regulují množství draslíku také naše ledviny.

Dávkování draslíku

Megamnožství

Oproti jiným vitamínům a minerálům je draslík v lidském organismu zastoupen opravdu velkým množstvím. Denně spotřebujeme cca 5 gramů, což je bezpochyby oproti hodnotám v mili- a mikrogramech obrovské číslo. Oproti tomu je jeho doplňování velmi pohodlné a takřka bez starostí. Draslík se nachází ve většině potravy a je v ní zastoupen v potřebném množství. Například v banánu je cca 0,3 gramu draslíku, nebo ve vařených loupaných bramborách dokonce 0,65 gramu. Mezi další potraviny bohatě obsahující draslík řadíme datle, houby, zeleninu obecně (čerstvý hrášek, kapustu), jablka, jogurt, kuřata, lososa, sleďe, vejce,** sýry, mléko, játra, ledvinky, hrozny, obilné klíčky** a šťávu z rajčat.

Denní spotřeba tedy činní průměrně 5 gramů, doporučená denní dávka je v rozmezí 2 až 5,5 gramů.

Draslík funguje nejlépe se sodíkem, poměr příjmu draslíku ku sodíku je 2:1. pokud tedy více solíme, měli bychom přijímat i více draslíku.

Musíme si však dávat pozor, jelikož dávky nad 25 g jsou toxické!

Zvýšený příjem draslíku potřebujete zejména pokud tedy hodně solíte, či trpíte průjmem či častým močením, kdy odchází z těla minerály rozpuštěné v moči. Vyšší spotřebu pocítí také především vrcholoví sportovci a fyzicky pracující lidé, kteří se při svém výkonu hodně potí.

Nedostatek draslíku

Nedostatek draslíku je paradoxně poměrně běžný a to od roku 1910, kdy byl vynalezen stroj na vymílání mouky. Jednou z příčin je totiž právě nahrazení celozrnné mouky moukou bílou, které chybí vitamín E, hořčík a draslík.

Nedostatek může způsobit nadměrnou únavu, netečnost, nespavost, nízkou hladinu cukru v krvi, svalovou ochablost a bolestivé větry. Při nedostatku draslíku se také zvyšuje krevní tlak, který může ve svém důsledku poškozovat srdce. Srdeční mrtvice u osob mladších 50-ti let často není zapříčiněna krevní sraženinou, ale právě nedostatkem draslíku.

Předávkování draslíkem

Draslíkem se můžeme i lehce předávkovat. Hyperkalemie (nadbytek draslíku) - nastává tehdy, budeme-li užívat pravidelně více jak 25 gramů. Nadbytek se projeví typickým brněním v končetinách, pocity slabosti a citliví jedinci mohou pociťovat i průjem a zvracení. Nadměrný přívod draslíku může způsobovat poruchy srdečního rytmu a svalovou paralýzu. U osob s porušenou funkcí ledvin (nedochází ke kvalitnímu vyměšování) se nadbytek draslíku ještě zvýrazní a může hrozit přímo otrava.

Pacientům na dialýze je třeba podávat přísně kontrolovanou dietu s nízkým obsahem draslíku.

Rada na závěr


Mezi nejlepší zdroj draslíku patří banán a pomeranč. Pokud dětem přibalíte ke školní svačině jeden kvalitní banán a místo sladké limonády kvalitní pomerančový džus, jejich tělo to velmi ocení.



Zkušenosti uživatelů s Draslík

Přidejte zkušenost s doplňkem Draslík?

Plíživá smrt - Jan Suchý (31.10.09)

Když jsem v čase finanční krize vystřídal sedavé zaměsnání za fyzicky namáhavé a zcela změnil své stravovací návyky směrem k bílému pečivu, neměl jsem o existenci nějakého prvku "draslík" v těle ani ponětí. A jeho hladina pomaloučku klesala... pak přišlo léto a zpocené košile, taky dietní chyby (majonézový salát na rohlíku v červenci)a s nimi časté průjmy. Jednoho dne, po zvláště úporném zvracení, jsem zůstal ležet v koupelně. Nebyla síla se pohnout, přišly křeče a "skákalo mi srdce". Celé tělo jsem měl jako v mraveništi a nemohl vydržet sám se sebou. Bolela mě pouhá existence a přepadla obrovská panika. Manželka mi zavolala sanitku. Série kapaček mě postavila na nohy za pár hodin, ale trvalo ještě pět týdnů, než jsem se mohl vrátit do práce. Krevní testy prokázaly, že krom dehydratace se na mém stavu podepsal především kritický nedostatek draslíku... Je mi 30 let a už se hlídám. Snažím se jíst rozmanitě a mlsat banány a pomeranče. Nikdy bych nevěřil, že zdravého stokilového chlapa dokáže složit titěrný draslík :D Málem jsem umřel, a tak pro Vás tady píšu tyto řádky ...
Diskuse o potravních doplňcích