Chrom

Další názvy: Chromium, Cr

V textu najdete: Popis doplňku, Účinky doplňku, Dávkování doplňku, Nedostatek doplňku, Předávkování doplňkem

Popis chromu

Chrom je důležitý stopový prvek v našem organismu. Po chemické stránce se jedná o kov, který všichni velmi dobře známe. Krásné masky aut, pákové baterie, sportovní náčiní, či bytové doplňky – to vše vzniká z chrómu, ušlechtilého kovu s vysokým leskem. V našem těle ovšem nenajdeme kousky kovu, ale právě malá stopová množství odpovídající několika stovkám mikrogramů (μg).

Chrom biologicky významný pro organismus se vyskytuje ve dvou formách – chrom trojmocný (Cr3+) a** chrom šestimocný (Cr6+)**. Trojmocný chrom je obecně pokládán za tělu prospívající, zatímco šestimocný působí negativně a je považován za možný karcinogen. V potravinových doplňcích proto nalezneme bioaktivní chrom, který obsahuje trojmocný chrom organicky vázaný na kvasnice.

Účinky chromu

Cukry a hubnutí

Chrom je asi nejznámější svým působením v léčebných kůrách spojených s hubnutím. Díky svým vlastnostem a biochemickému působení snižuje chuť na sladké a zároveň zajišťuje a podporuje funkci inzulínu – napomáhá tedy vstřebávání cukru buňkami, což má za následek optimální hladinu cukru v krvi. Mezi jeho další důležité úlohy řadíme vliv na metabolismus cukrů a tuků, stimulaci syntézy mastných kyselin a urychlení transportu aminokyselin do buněk. Chrom také zmírňuje bolesti hlavy, má pozitivní vliv na podrážděnost a ostatní příznaky spojené se snížením hladiny krevního cukru (hypoglykemie). Diabetikům tak pomáhá kontrolovat hladinu krevního cukru.

Pokud využíváte chrom jako pomocníka při hubnutí, je důležité mít na paměti, že z počátku můžete pociťovat i vyšší chuť na sladké, než před zahájením hubnoucí kůry. Tento jev je spojen s hladinou cukru v krvi, která zpočátku mírně kolísá a teprve za cca týden až dva se ustálí na nové hladině.

Dávkování chromu


Potraviny nestačí

Ani Matka příroda není všemocná. V lidském organismu je sice množství chrómu malé, cca 20 dílů chrómu na 1 miliardu dílů krve, přesto je chrom – jak jsme se dozvěděli výše - pro náš organismus nezbytně nutný. Problém je, že v potravě se část chrómu přípravou pokrmu zničí a samo naše tělo dokáže vstřebat jen několik málo procent zbývajícího chrómu. Proto je vhodné chrom doplňovat potravinovými doplňky. To platí zejména, pokud máte nemocné ledviny, neboť chrom odchází z těla převážně močí.

Doporučení denní dávka činí 200 – 290 μg. Doporučené dávky se v jednotlivých zemích liší.

Mezi nejlepší zdroje chrómu patří celozrnná mouka, sýr, máslo, obilné klíčky,** zelenina** (luštěniny), rýže, rybí a drůbeží maso, brambory, švestky, ořechy a pivo. Za opravdu kvalitní zdroj se však uvádí přírodní hnědý cukr a melasa.

Nedostatek chromu

Nedostatek chromu se projevuje především bolestmi hlavy, podrážděností, návaly nevolnosti a s tím související depresí a únavou. Vysoký nedostatek chrómu vyvolává v našem organismu nadbytek cukru v krevním řečišti, čímž jsme ohroženi vznikem diabetes. Za zmínku určitě stojí, že právě stařecký diabetes se dá v mnoha případech léčit či zmírnit úpravou stravy.

Vzhledem k obtížnému získání chrómu není jeho nedostatek až takovou zvláštností. Pokud však budeme dodržovat správné stravovací návyky a budeme mít dostatek pohybu, nemusíme se žádných markantních komplikací obávat.

Předávkování chromem

Vzhledem k obtížnému získání chrómu je předávkování naprosto výjimečné. Chrom může být pro váš organismus nebezpečný, pokud trpíte přecitlivělostí nebo jste obecně citlivý jedinec. Při dodržení doporučených dávek a přiměřené délky užívání se nežádoucí účinky prakticky nevyskytují.

Rada na závěr

Krom přípravy potravy jsou nepřítelem chrómu i rafinační procesy a chemické hnojení. Pokud máte možnost kupovat bio potraviny, poskytujete svému tělu jejich konzumací opravdu čistý a kvalitní zdroj chrómu.



Přidejte zkušenost s: Chrom?
Diskuse o potravních doplňcích