Chitosan

V textu najdete: Popis doplňku, Účinky doplňku, Dávkování doplňku, Nedostatek doplňku, Předávkování doplňkem

Popis chitosanu

Hubneme!

Chitosan je po chemické stránce nevstřebatelný polysacharid, který se vyrábí z chitinu. Mezi jeho nejvyhledávanější účinky patří jeho pozitivní vliv na hubnutí. Díky svému ojedinělému mechanismu vychytává tuk již v žaludku a zabraňuje tak jeho vstřebání organismem. Takto polapený tuk vytvoří s chitosanem velkou masu, kterou náš organismus není schopný zpracovat a kompletně jej vyloučí pomocí stolice. Zajímavostí je, že chitosan takto dokáže na sebe „nabalit“ až pětinásobek své vlastní váhy.

Účinky chitosanu

Jeho další výhodou je, že nemá žádnou kalorickou hodnotu, proto může být bez obav přidáván do potravin a my tak můžeme konzumovat i tučnější potraviny bez větších obav o svoji linii. Kromě tuků na sebe váže i těžké kovy, čímž šetří játra a relativně zmírňuje i příznaky otrav.

Lépe chitosan funguje, pokud jeho užívání obohatíme i o další vitamíny, převážně vitamín C a vitamíny B-komplexu. V kombinaci s těmito vitamíny dokáže snižovat hodnoty nevhodného cholesterolu a napomáhá tak kardiovaskulárnímu systému.

Dávkování chitosanu

Nic se nemá přehánět

Je nutné si uvědomit, že naše tělo tuk potřebuje jako zásobárnu energie. Pokud nemá dostatečný přísun energie a živin, využívá pro jejich získání tukové zásoby. Bylo by tedy zcela nevhodné chitosamin užívat pravidelně ve vyšších dávkách i u osob se zcela zdravou váhou. Pokud si nejste jistí, zda vůbec a jak chitosan užívat, neváhejte a poraďte se se svým lékařem.

Chitosan je vhodné užívat při problémech s nadváhou, kde je nutné snížit hmotnost jedince a napomoci mu udržovat si určitý kalorický příjem. Doporučené denní dávkování se pohybuje kolem 2-3 g denně.

Chitosan by také neměly užívat těhotné a kojící ženy a děti.

Mezi nejlepší zdroje chitosanu řadíme především celozrnné výrobky a dary moře (garnáty, kraby a korýše). Chitosan se však v potravě vyskytuje v minimálním množství, pokud chceme mít jistotu daného dávkování, nezbývá nic jiného, než se uchýlit k potravinovým doplňkům.

Nedostatek chitosanu

Chitosan řadíme mezi potravinové doplňky, jejich absence tělu přímo neškodí. Jelikož je v běžné potravě velice vzácný, není ani v našem tělu vyloženě nutný. Jeho přítomnost nám však může pomoci v boji s nadváhou a díky tomu může ovlivnit i ostatní nemoci spojené s nadváhou (zatížený kardiovaskulární systém, vylučování a další).

Předávkování chitosanem

Předávkování chitosanem je velice vzácné. Pokud budeme dodržovat veškerá doporučení týkající se dávkování, nemusíme mít žádný strach. Je důležité mít na paměti, že pokud budeme našemu tělu dopřávat stále stejnou stravu a jen budeme navíc pojídat tobolky chitosanu, neděláme dobře. Tělo se tímto vyčerpává a spolu s tukem odcházejí i vitamíny rozpustné v tuku. Pokud hubnoucí kůru založíme na kombinaci úpravy jídelníčku, chitosaminu a pravidelném pohybu, výsledek na sebe nenechá dlouho čekat. Svému tělu tak prospějeme mnohem více, než jen samotnými tobolkami.

Zajímavost na závěr

Věděli jste, že chitosan se získává z chitinu, který je obsažen v mušlích a ostatních schránkách korýšů? Tyto schránky se pečlivě nadrtí a po vyloužení chitinu je chemicky získán chitosan. Ten má krom již zmíněných vlastností i tu výhodu, že pokrývá žaludeční stěnu tenkým filmem a zabraňuje tak pálení žáhy a navozuje pocit sytosti.



Přidejte zkušenost s: Chitosan?
Diskuse o potravních doplňcích