Beta karoten

Další názvy: Provitamín A, Provitamín vitamínu A

V textu najdete: Popis doplňku, Účinky doplňku, Dávkování doplňku, Nedostatek doplňku, Předávkování doplňkem

Popis Beta karotenu

Beta karoten, který ovoci a zelenině způsobuje jeho charakteristické žlutočervené zabarvení (např.: mrkev, meruňky, jahody), je pro člověka jedním z důležitých antioxidantů. Jako takový neutralizuje nebezpečné volné radikály, které vznikají v lidském těle při metabolických procesech.

Volné radikály mohou poškodit lipidy buněčných membrán a samotný genetický materiál, což může ve svém důsledku vyústit až v rakovinu. Tyto velmi reaktivní molekuly můžeme jednak sami vytvářet, nebo je můžeme přijímat z vnějšího okolí. Zvlášť prospěšný je beta karoten při opalování, kde napomáhá k ochraně před rakovinou kůže (doporučují se opalovací krémy s obsahem beta karotenu).

V žádném případě však užívání beta karotenu rakovině nezabrání, jeho účinky jsou hlavně preventivní. A právě díky těmto svým antioxidačním vlastnostem je našemu tělu beta karoten velmi prospěšný.

Účinky Beta karotenu

Dalšími důležitými funkcemi spojenými s účinky beta karotenu je zvýšení celkové obranyschopnosti organismu a prevence před kardiovaskulárním onemocněním. Beta karoten také podporuje správnou funkci zraku, je preventivní v oblasti šerosleposti, zajišťuje mladistvý vzhled pleti, oddaluje proces tvorby vrásek a samotné stárnutí pleti.

Beta karoten také slouží jako jakási zásobárna vitamínu A. Vitamín A vzniká v těle z beta karotenu biochemickou přeměnou v případě, že zásoba vitamínu A tělu nepostačuje. Organismus při nedostatku vitamínu A zahájí jeho dodatečnou výrobu z beta karotenu, ale pokud ovšem tělu chybí i vitamín A, beta karoten není schopen tento nedostatek nahradit a organismu tak hrozí vážné zdravotní komplikace.

Dávkování Beta karotenu

„Děti, papejte mrkvičku“, říkala babička… a měla pravdu. Běžně konzumované ovoce a zelenina v našich zeměpisných šířkách poskytuje dostatečnou dávku betakarotenu potřebnou pro lidský organismus. Mrkev, petržel, špenát, paprika, rajčata – nejběžnější zelenina obsahující beta karoten. Správně by měla být podávána s tuky, jelikož beta karoten spadá do látek, které souhrnně nazýváme karotenoidy a ty jsou rozpustné v tucích. Organismus tak dokáže vstřebat a zužitkovat vyšší množství tohoto vitamínu z potravy.

Doporučená denní dávka je 15 miligramů.

Nedostatek Beta karotenu

Pokud jste kuřák, častěji si dopřáváte alkohol, pracujete v prostředí, kde se namáhají oči (práce s počítačem, za nedostatečného osvětlení), či jste žena používající antikoncepční pilulky - vaše tělo potřebuje dostatek beta karotenu. Pokud jej není možné doplnit zeleninou, doporučuje se užívat volně prodejné potravinové doplňky obsahující beta karoten, nebo užívat samotný beta karoten.

Pokud je tělo krátkodobě vystaveno vyšším nárokům (opalování), je možné i vyšší dávkování než je doporučené. Vždy je však nutné dodržet doporučené dávkování na konkrétním přípravku!

Nedostatek beta karotenu by ve výše zmíněných případech vedl k vyšší pravděpodobnosti výskytu rakoviny kůže, náchylnosti k šerosleposti a celkově k oslabení obranyschopnosti organismu.

Předávkování Beta karotenu

Při vyšším dávkování než je doporučené se nadbytek beta karotenu ukládá do svrchních vrstev kůže, což má za následek její naoranžovělé zabarvení, které je tak vyhledávané v letních měsících.

Na rozdíl od vitamínu A nemá předávkování beta karotenem tak vážné následky.

Beta karoten, který se v nadbytku do organismu dostane, je z části zpracován (biochemickou reakcí na vitamín A), z části se uloží do svrchních vrstev kůže a zbytek je bez užitku vyloučen.

Tip na závěr

Pokud ráno posnídáme mrkev a chléb s máslem, naše tělo vstřebá daleko více beta karotenu, než při požití samotné mrkve. Jezte vhodně upravenou čerstvou zeleninu – karoteny jsou citlivé na skladování a úpravu (sušení, smažení) – nesprávným zpracováním ztrácejí svoji účinnost!



Přidejte zkušenost s: Beta karoten?
Diskuse o potravních doplňcích